اتحاد آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در فراخوان بازگشت به برجام

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران رایزنی اخیر با شورای همکاری خلیج فارس را سازنده توصیف کرد

رابرت مالی و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه نشست سازمان ملل-@USEnvoyIran

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به ادامه رایزنی‌ها با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای در توییتر نوشت: «گفت‌و‌گوی سازنده دیگری با شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس داشتیم. ما درباره درخواست برای بازگشت دوجانبه و سریع به تعهدات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک متحد هستیم.»

مالی در ادامه این توییت بار دیگر تاکید کرد که بازگشت به تعهدات برجام بهترین راه برای تقویت روابط اقتصادی منطقه‌ای و جلوگیری از یک بحران هسته‌ای دیگر است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که به مشاوره نزدیک با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عمان و کویت ادامه می‌دهد.

روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام در وین برگزار می‌شود. نمایندگان آمریکا به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دور قبلی مذاکرات که هفته گذشته انجام شد، ایران پیش‌نویس‌هایی در زمینه لغو تحریم و عمل به تعهدات ارایه کرده بود که غرب آن را غیرمنطقی و غیرعملی خواند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی چین نیز از نوع پیشنهاد‌هایی که تهران ارایه داده، غافلگیر شده است.

با این حال علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که از این پیشنهادها که اروپا آن را نشانه «وقت‌کشی» خوانده است، عقب‌نشینی نخواهد شد.

باوجود ابهام و بدبینی نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، آمریکا و اروپا همچنان دیپلماسی و بازگشت به برجام را بهترین راه تعامل با ایران می‌دانند. نمایندگان آمریکا در هفته‌های اخیر بارها به منطقه سفر کرده و با متحدان خود از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این زمینه مشورت کرده‌اند.

متحدان آمریکا در منطقه بارها نگرانی خود را نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تحرک‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند.

همزمان در اوایل سال جاری چند دور مذاکره بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی با هدف کاهش تنش‌ها انجام شد و اخیرا مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در همین راستا به تهران سفر کرد.

به نظر می‌رسد همسایگان عرب ایران در خلیج فارس فعلا روند مذاکرات وین را به امید دستیابی به توافق زیر نظر دارند و آمریکا نیز می‌کوشد از طریق رایزنی‌های مستمر پایبندی به تعهدات خود در رابطه با شرکای منطقه‌ای را به نمایش بگذارد.