تشکیل سازمان اطلاعات نیروی انتظامی همزمان با موج اعتراضات در کشور

بر اساس طرح جدید، عنوان نیروی انتظامی به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نقشی عمده در سرکوب خونبار اعتراضات مردمی داشته است- AFP

در پی مواقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا، با طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی جدید در کشور تاسیس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، در مراسمی که روز چهارشنبه، ۱۷ آذر، برگزار شد سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این طرح را به نیروی انتظامی ابلاغ کرد.

باقری در این مراسم گفت: « مردم عزیز ما مستحق بهترین امنیت، آرامش، نظم و انضباط و دریافت خدمات انتظامی سریع در جهت زندگی بهتر در سراسر کشور هستند و ان‌شاءالله با تلاش انتظامی در این مسیر، رشد و پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.»

این طرح در شرایطی ابلاغ می‌شود که نیروی انتظامی به دلیل نقش گسترده‌اش در سرکوب خونبار اعتراضات مردمی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه اعلام کرد نام ۱۲ شخص و نهاد جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های جدید خود افزوده است.

حسن کرمی،‌ فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی، رضا موسوی اعظمی، از فرماندهان یگان ویژه، محسن ابراهیمی، از فرماندهان یگان نوپو و محمد کرمی از دیگر مقام‌های نیروی انتظامی هستند که در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بدون اشاره به نقش نیروی انتظامی در سرکوب اعتراضات مردمی، به ویژه در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶، آبان ماه ۱۳۹۸، و نیز اعتراضات خوزستان در تیرماه امسال و اعتراضات اصفهان در آذر ماه سال جاری گفت: « ماموریت انتظامی کشور متنوع، سنگین و چندجانبه است. انتظارات از انتظامی کل کشور فوق العاده بالاست و انتظامی کل کشور در مقایسه با سایر نیروهای مسلح دارای گستردگی مفهومی، موضوعی، مصداقی و جغرافیایی است و در تمام شئون زندگی مردم نقش و حضور دارد و این نقش، حضور و مسئولیت ملموس است.»

ارتقاء پلیس اطلاعات و امنیت به سازمان اطلاعات

سرتیپ پاسدار حسین اشتری که اکنون عنوانش به فرمانده کل نیروی انتظامی کشور تغییر کرده نیز در این مراسم گفت: « بر مبنای این طرح، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است.»

به این ترتیب، یک سازمان اطلاعاتی دیگر به مجموعه پر شمار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی افزوده می‌شود که در راس آنها سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات قرار دارند و عملا تحت کنترل و نظارت مستقیم علی خامنه‌ای و نهادهای زیر نظر او هستند.

تشکیل سازمان اطلاعات نیروی انتظامی، همزمان با گسترش اعتراضات مردمی و پیش‌بینی تداوم این اعتراضات صورت می‌گیرد و می‌تواند نشانه دیگری از تدابیر امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی برای برخورد با مردم معترض به حساب آید.

حسین اشتری با اشاره به دیگر تغییراتی که در طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است، گفت: « دانشگاه علوم انتظامی امیـن به دو دانشگاه جــامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تـربیت افسری و تربیت پلیس و همچنین معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می شود.»

او افزود: « همچنین در این طرح تبدیل معاونت اجتماعی ناجا به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقاء سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است.»

اشتری گفت: « تصویب این طرح توسط فرمانده کل قوا، یک رخداد مهم و یک نقطه عطف در تاریخ انتظامی کشور و بیانگر توسعه امنیت و خدمات دهی به مردم است.»