نسخه شهردار تهران برای آلودگی هوا: ماشین‌ها تردد نکنند

محسن هاشمی: یک‌سوم سفرهای شهری در تهران با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود

«اگر مدتی ماشین‌ها تردد نکنند، تهران پاک‌ترین هوا را خواهد داشت» - ATTA KENARE / AFP

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون ۲۰ ایستگاه هواشناسی پایتخت در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارند و منطقه ۱۵ تهران با شاخص ۱۷۳ آلوده‌ترین ایستگاه تهران بوده است. سازمان هواشناسی به شهروندان تهرانی به‌خصوص سالمندان، کودکان و افراد بیمار توصیه کرده است که از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند و هرگونه فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز نیز خطرآفرین اعلام شده است. شهروندان اقدام جدی و فوری دولت و شهرداری برای رفع آلودگی هوا را خواستارند و پیشنهاد شهردار تهران برای حل مشکل این است که «ماشین‌ها چند وقت تردد نکنند».

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز سه‌شنبه، ۱۶ آذر، در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با طرح این ادعا که خیلی‌ها قصد تخریب او را دارند، گفت: «حوصله جواب دادن به این‌ها را نداریم و کار خودمان را می‌کنیم.» شهردار تهران درباره اینکه چه افرادی و با چه انگیزه‌ای او را تخریب می‌کنند توضیح بیشتری نداد اما رسانه‌ها و کارشناسان شهری بارها از عملکرد او در شهرداری تهران انتقاد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این انتقادها نیز به عملکرد انفعالی شهرداری تهران در موضوع آلودگی هوای تهران بازمی‌گردد. با این حال نسخه‌ شهردار تهران برای رفع آلودگی هوا این است که ماشین‌ها تردد نکنند. او با بیان اینکه به چهره جدیدی از شهر تهران نیاز داریم، گفت: «اگر مدتی ماشین‌ها تردد نکنند، تهران پاک‌ترین هوا را خواهد داشت.»

زاکانی در حالی منع تردد خودروهای در تهران را خواستار شده است که بر اساس شواهد موجود، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع آلودگی هوای تهران را دوچندان کرده است و اگرچه نمی‌توان سهم منابع متحرک در آلودگی هوا را انکار کرد، کاهش تردد منابع متحرک در شرایطی امکان‌پذیر است که سیستم حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان باشد که فراهم کردن این امکان نیز وظیفه مستقیم دولت و شهرداری‌ است. این در حالی است که فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی صدای اعضای شورای شهر را هم درآورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با پیشنهاد زاکانی برای منع تردد ماشین‌ها، محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران، درباره «فاجعه آلودگی هوا در تهران» در دو سال آینده هشدار داد و گفت: «متاسفانه برای نوسازی ناوگان‌ حمل‌ونقل هیچ تسهیلات و تصمیمی در نظر گرفته نشده است.»

به گفته محسن پیرهادی، در حال حاضر پنج هزار اتوبوس فرسوده شرکت واحد در تهران تردد می‌کنند که تعداد آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به شش هزار دستگاه می‌رسد. همچنین ۳۲ هزار تاکسی فرسوده در تهران در حرکت‌اند که در مدت کمتر از دو سال به ۵۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابند. تعداد شش هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده تهران نیز تا سال ۱۴۰۲ به حدود هفت هزار دستگاه می‌رسد. به گزارش روزنامه همشهری و بر اساس اعلام پیرهادی، سهم اتوبوس‌ها در آلودگی‌ هوای تهران هفت‌ درصد و سهم تاکسی‌ها  دو درصد است.

او با بیان اینکه تهران با کمبود یک هزار و ۵۰۰ واگن مترو روبه‌رو است گفت: «دولت باید در قالب تهاتر و سایر روش‌ها برای تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگن‌ها برای شهرها اقدام کند. بی‌تردید در این حوزه باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیئت دولت گرفته شود.»

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا بر این موضوع تاکید کرد و با بیان اینکه در قانون مدیریت مصرف سوخت باید سهم حمل‌ونقل عمومی داده شود، گفت: «در قانون محیط‌ زیست آمده است که در تهران نمی‌توانیم اتوبوس دیزلی داشته باشیم و باید حتما اتوبوس‌ها گازسوز یا برقی باشند. یا اینکه نباید چهار میلیون موتورسیکلت در تهران تردد کند و موتورسیکلت‌ها باید برقی باشند. همچنین در قانون آمده است که باید خودروهایی داشته باشیم که مصرف سوختشان استاندارد باشد اما الان مصرف سوخت خودروهای ما دو تا سه برابر مصرف جهانی است.»

هاشمی در ادامه به تعداد اندک سفرهای شهری با سیستم حمل‌ونقل عمومی در حال حاضر اشاره کرد و افزود: «ما باید ۱۵ میلیون سفر با حمل‌ونقل عمومی انجام دهیم؛ یعنی پنج میلیون سفر با اتوبوس و ۱۰ میلیون سفر با مترو، آن هم نه با اتوبوس گازوئیلی بلکه با اتوبوس برقی. الان یک‌سوم سفرهایمان، یعنی حدود پنج میلیون، با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود.»

پیش‌تر جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، نیز گفته بود که رسیدگی به ناوگان فرسوده شهر تهران نیازمند اقدام‌های ضربتی است. به گفته او، اتوبوس‌های بی‌آر‌تی (خط ویژه) با وجود اینکه ۱۴ سال از سن فرسودگی‌ آن‌ها گذشته است، همچنان در شهر تردد می‌کنند.