تهران هوا ندارد

رییس شورای شهر تهران: شاید دو سال دیگر هوا بهتر شود

آلودگی هوای تهران به قدری شدید است که امروز جلسه شورای شهر با اشاره به این موضوع آغاز شد - ATTA KENARE / AFP

آلودگی هوای تهران و چند کلانشهر دیگر موضوع جدیدی نیست، اما هر بار وعده‌های جدیدی درباره‌اش داده می‌شود، وعده‌هایی که شهروندان را به حل مشکل امیدوار می‌کند و بعد باز با رسیدن روزهای سرد سال دوباره آنها را از نفس می‌اندازد. 

در تهران، بیش از یک هفته است که هشدار هوای ناسالم داده می‌شود اما بدون آنکه اوضاع رو به بهبود برود، همچنان از شهروندان بیماری‌های خاص خواسته می‌شود که در خانه بمانند. امروز یکشنبه، ۳۰ آبان، کیفیت هوای پایتخت ۱۵۲ و در شرایط «ناسالم برای همه گروه‌ها» گزارش شده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول (سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۸ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت در حالی که شاخص به ۱۵۲ و ناسالم برای همه گروه‌ها رسیده و پیش‌بینی می‌شود این عدد بالاتر هم برود. در ۱۱ ایستگاه شاخص آلودگی هوا شرایط قرمز را نشان می‌دهد که شامل محدوده‌هایی از منطقه ۶، ۷، ۱۳، ۱۰،۲۲، ۲۱، ۱۸،۱۱، ۱۹ و یک است که عددهایی بین ۱۵۶ و ۱۸۲ را نشان می‌دهند. 

این در حالی است که عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: «آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است. به همین منظور کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند. طبق دستورالعمل در این زمان باید دورکاری و کاهش ساعت کار کارمندان در دستور کار قرار گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به این که غلظت آلاینده‌های ذرات ٢.۵ PM در برخی مناطق تهران ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت برای مواجهه روزانه است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «بر اساس آخرین رهنمود سازمان جهانی بهداشت میزان مواجهه روزانه با آلاینده‌های ٢.۵ PM ١۵ میکروگرم در مترمکعب است که این میزان در برخی نقاط تهران غلظت ذرات بین ٩٠ تا ١٠٠ میکروگرم در مترمکعب یعنی حداقل ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و حد مجاز است.»

آلودگی هوای روز گذشته تهران در حدی بود که منجر به لغو برخی پروازها از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد شد. 

چمران مسئولان قبلی را مقصر دانست

بر اساس گزارش‌های کنترل کیفیت هوا، تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز هوای قابل قبول، ۵۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و یک روز آلوده برای همه افراد داشته است. این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۱۵ روز هوای پاک، ۱۶۷ روز هوای قابل قبول،۶۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و دو روز آلوده برای همه افراد داشته است.

آلودگی هوای تهران به قدری شدید است که امروز جلسه شورای شهر با اشاره به این موضوع آغاز شد. در بیست و پنجمین جلسه شورای شهر، مهدی چمران،‌ رییس شورای شهر تهران آلودگی هوا را ناشی از مدیریت‌های نادرست دانست و گفت: «شرایط فعلی در ارتباط با آلودگی هوا و ترافیک حاصل عملکرد و عقب‌ماندگی مدیریت شهری گذشته در پایتخت است. آلودگی هوا و ترافیک به یکدیگر گره خورده‌اند و این مقوله هم برای شورای شهر و هم برای شهرداری و هم برای کسانی که برای مردم دلشان می‌سوزد اهمیت ویژه‌ای دارد.» 

چمران با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیریت شهری گذشته در حوزه کاهش آلودگی هوا و ترافیک گفت: «این عقب‌ماندگی به دلیل عملکرد دوستان ماست و اگر آن مقطع به موقع عمل می‌کردند و توانسته بودند واگن‌های مترو را وارد چرخه حمل و نقل کنند این شرایط به وجود نمی‌آمد.» 

او وعده داد که شورای شهر در این دوره برای آلودگی هوای تهران چاره‌ای بیندیشد و البته تحقق این وعده را به این زودی‌ ندانست: «با این حال اگر ما امروز تلاش کنیم و اقدامات خود را انجام دهیم دو سال یا بیشتر زمان خواهد برد تا اقداماتمان به نتیجه برسد و وضعیت هوا بهتر شود.»