فرانسه: پیشنهادهای ایران در مذاکرات وین مبنای معقولی ندارد

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی روز پنجشنبه ۹ دسامبر در وین از سر گرفته خواهد شد

Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

فرانسه روز سه‌شنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) اعلام کرد پیشنهادهایی که ایران در گفت‌و‌گوهای هفته گذشته در وین با هدف بازگشت به برجام ارائه کرده است پاسخگوی نیازها نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز ناخشنودی از اختلال در پیشرفت گفت‌و‌گوها اعلام کرد: «پیشنهادی که ایران هفته گذشته ارائه کرد مبنای معقولی ندارد و با هدف طرف‌های گفت‌و‌گو، که رسیدن به یک جمع‌بندی سریع است، همخوانی ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز دوشنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر)، از ایران خواست پیشنهادهایی «واقع‌بینانه» در گفت‌و‌گوهای وین ارائه کند تا بتوان به برجام بازگشت.

به گزارش رویترز، این مقام آلمانی به خبرنگاران گفت پیشنهادهای تازه ایران که هفته گذشته ارائه شد مبنایی برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوها نیستند.

او گفت: «ما پیشنهادها را به‌دقت و کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریبا تمام توافق‌هایی را که در پی ماه‌ها گفت‌و‌گوی دشوار به دست آمده بود، نقض می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در ادامه افزود پنجره‌ای که برای گفت‌و‌گو گشوده شد در حال بسته شدن است، اما تاکید کرد که آلمان به یافتن راهی دیپلماتیک متعهد و پایبند است.

 از سوی دیگر، تسنیم خبر داده است گفت‌و‌گوهای ایران و چهار قدرت جهانی از روز پنجشنبه ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در وین از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش تسنیم، علی باقری کنی، رییس هیئت ایرانی، و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، روز دوشنبه ۶ دسامبر در مورد ازسرگیری گفت‌و‌گوها در روز پنجشنبه به توافق رسیدند.

گفتنی است پس از پایان دور اخیر گفت‌و‌گوها و ارائه دو پیشنهاد تازه ایران، هیئت‌های اروپایی برای مشورت به کشورهای خود بازگشتند. اما هیئت ایران در وین باقی ماند. حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، ماندن هیئت ایران در وین را نشانه جدی بودن ایران در گفت‌وگوها خواند. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند به نظر می‌رسد ایران در گفت‌و‌گوها برای بازگشت به برجام جدی نیست.