کهکشان مرموز قطعاً ماده تاریک ندارد

کهکشان ای‌جی‌سی ۱۱۴۹۰۵ که جزو کهکشان‌های معروف به کوتوله است، ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد

یک راه برای پی بردن به وجود ماده تاریک، بررسی میزان دوری گاز درون کهکشان از مرکز آن و چگونگی چرخش آن است- NASA/CXO/Fabian et al.; Radio: Gendron-Marsolais et al.; NRAO/AUI/NSF Optical: NASA, SDSS

در مقاله پژوهشی جدیدی که منتشر شده است، گفته می‌شود که کهکشان اسرارآمیز مورد بررسی، قطعاً فاقد ماده تاریک است.

به گفته محققان این پژوهش، پس از نخستین انتشار یافته‌هایشان به آن‌ها گفتند تحقیق بیشتری انجام دهند و با بررسی بیشتر در خواهند یافت که در پیرامون کهکشان تحت بررسی‌شان، به هر حال ماده تاریک وجود دارد.

اما تحقیق بیشتر هم فقط با جزئیات بیشتری نشان داد که در پیرامون آن کهکشان خبری از ماده تاریک نیست. یعنی کهکشان‌های بدون ماده تاریک هم ممکن است وجود داشته باشند، و چارچوب‌های نظری مخالف هم اشتباه‌هایی دارند.

پاول مانسرا پینیا، یکی از محققان و مؤلفان مقاله مزبور، می‌گوید: «ما نیز این طور فکر می‌کردیم و امیدوار بودیم درست باشد، زیرا اندازه‌گیری‌های قبلی ما آن را تایید می‌کرد. اما الان آن مشکل همچنان باقی است که آن نظریه پیش‌بینی می‌کند که کهکشان ای‌جی‌سی ۱۱۴۹۰۵ باید ماده تاریک داشته باشد، اما رصدهای ما خلاف آن را نشان می‌دهد. در واقع اختلاف بین نظریه و رصد بیشتر شده است.»

کهکشانی به نام ای‌جی‌سی ۱۱۴۹۰۵ که موضوع این تحقیق است، ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این کهکشان، که جزو کهکشان‌های معروف به کوتوله است، بسیار بزرگ و هم‌اندازه کهکشان راه شیری خودمان است، اما شمار ستارگان آن یک‌هزارم ستارگان کهکشان راه شیری است. در نتیجه، روشنایی آن کم است، نه آن که کوچک باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک راه برای پی بردن به وجود ماده تاریک، بررسی میزان دوری گاز درون کهکشان از مرکز آن و چگونگی چرخش آن است. این کار با رصدهای مفصلی در این تحقیق انجام گرفت و نشان داد که وضعیت گاز در این کهکشان طوری است که فقط با وجود ماده عادی قابل توضیح است.

همچنین، طبق مقاله این محققان که به تازگی در ماهنامه انجمن پادشاهی اخترفیزیک منتشر شده است، دلیل روشنی وجود ندارد که نشان دهد این کهکشان ماده تاریک داشته و آن را از دست داده است. یعنی این طور نیست که ماده تاریک آن را کهکشان‌های نزدیک گرفته باشند.

مانسرا پینیا می‌گوید: «چیزی وجود ندارد. در معروف‌ترین چارچوب شکل‌گیری کهکشان معروف به الگوی ماده تاریک سرد هم مجبور می‌شویم مقادیر نهایی را برای پارامترها وارد کنیم که خیلی فراتر از گستره معمول است. بر اساس پویه نیوتنی اصلاح شده نیز که بدیلی برای الگوی ماده تاریک سرد است، نمی‌توانیم حرکت‌های گاز درون کهکشان را بازآفرینی کنیم.»

ممکن است رصد این کهکشان در زاویه‌ای حادتر از آنچه این محققان می‌پندارند انجام شده باشد. اما این محققان می‌گویند اشتباهشان باید خیلی زیاد باشد تا بتوان وجود ماده تاریک را پذیرفت.

در ضمن، این محققان در حال بررسی کهکشان کوتوله بسیار گسترده دیگری هم هستند که می‌تواند نمونه دیگری از کهکشان‌های بدون ماده تاریک باشد، و با قوت بیشتری ثابت کند که چنین پدیده غیرمنتظره‌ای ممکن است.

© The Independent

بیشتر از علوم