نشریه اسپکتیتور: موساد برای حمله به قلب برنامه اتمی ایران آماده می‌شود

«به‌جای پاسخ به تحرکات شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، اسرائیل در خاک ایران انتقام خواهد گرفت»

به نوشته اسپکتیتور، موساد با عملیات‌های دقیق و حساب‌شده اما ویرانگر، به‌طور مستقیم در خاک ایران انتقام می‌گیرد- ATTA KENARE / AFP

نشریه بریتانیایی اسپکتیتور به‌نقل از منابعی در اسرائیل، از موج جدید عملیات‌های موساد علیه تهران و برنامه اتمی ایران در آینده نزدیک خبر داده و نوشته است که اسرائیل قصد دارد به‌جای مبارزه با نیروهای نیابتی ایران، خود این کشور را هدف قرار خواهد داد.

براساس گزارش اسپکتیتور که روز یکشنبه، ۱۴ آذرماه، منتشر شد، درپی تغییر سیاست‌های اسرائیل، از این پس، هر زمان که شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دردسری ایجاد کنند، دولت اسرائیل در خاک ایران انتقام خواهد گرفت.

یکی از منابع اسرائیلی به جیک والیس سیمونز، خبرنگار اسپکتیتور و معاون سردبیر هفته‌نامه «جویش کرونیکل» گفته است: «حمله به بازوهای اختاپوس کافی است، حالا دیگر به‌سراغ سرش خواهیم رفت.»

نویسنده گزارش تاکید کرده است که این حملات «برای آینده قابل پیش‌بینی، به‌شکل حملات هوایی، موشکی یا پهپادی نخواهد بود» و در عوض، به موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، دستور داده شده تا با انجام عملیات‌های دقیق در داخل جمهوری اسلامی ایران، مجازات‌هایی حساب‌شده اما ویرانگر، بر آن‌ها اعمال کند. 

به نوشته اسپکتیتور، توانایی‌های قابل توجه موساد در ایران، با ترور محسن فخری‌زاده، از مدیران کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در آذرماه سال گذشته و همچنین سرقت بایگانی اسرار هسته‌ای ایران از یک انبار در خارج از تهران در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ (۲۰۱۸ میلادی) به نمایش گذاشته شده است. به‌عنوان شواهد بیشتر برای این موضوع، سیمونز یه گزارش اخیر خود در نشریه «جویش کرونیکل» ارجاع می‌دهد که در آن به جزئیات محرمانه سه عملیات خرابکاری موساد علیه برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده بود. براساس آن گزارش، موساد با تیمی یک‌هزار نفره از متخصصان، تحلیلگران و جاسوسان، طی ۱۸ ماه، حمله‌ها را برنامه‌ریزی و با همکاری تعداد زیادی از عوامل میدانی خود در ایران، دو  عملیات در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و عملیات سوم را علیه تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ (تسا)، در حوالی کرج به‌اجرا درآورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که هم‌زمان با ازسرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی در هفته گذشته، نگرانی‌های گسترده‌ای در رابطه با وقت‌کشی ایران در مذاکرات و پیش‌روی به‌سمت ساخت بمب هسته‌ای مطرح شده است.

در هفته‌های اخیر، اسرائیل اطلاعاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران با متحدان غربی خود به اشتراک گذاشته که براساس آن، ایران درحالی‌که ظاهرا می‌گوید قصد بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دارد، زمینه‌های فنی برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم، یعنی تا سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای، را آماده می‌کند. 

دستیابی ایران به سلاح اتمی، تغییردهنده بازی در توازن قدرت منطقه و جهان و یک «تهدید وجودی غیرقابل تحمل برای اسرائیل» خواهد بود. براساس این گزارش، در آن صورت، لحظه‌ای که اورشلیم به این نتیجه برسد که خطر غیرقابل تحمل شده است، با آغاز حملات هوایی، جنگی تمام عیار آغاز می‌شود»، اما تا پیش از آن، موساد عملیات‌های خود را پیش خواهد برد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته پس از پایان بی‌نتیجه دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: «الان دقیقا وقت آن رسیده که با جعبه ابزاری متفاوت سراغ پیشروی سریع ایران در زمینه غنی‌سازی برویم.» او همچنین تاکید کرد که ایران باید بهای تخلفات هسته‌ای خود را بپردازد.

پیش از آن دیوید بارنئا، رئیس موساد، نیز گفته بود که «متعهد است تا نگذارد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای برسد».  

براساس این گزارش، «انتقام‌جویی مستقیم اسرائیل در خاک ایران، به موساد امکان می‌دهد تا با ارسال پیام خود، ترس و سردرگمی بیشتری در تهران ایجاد کند که این امر راه را برای عملیات خرابکارانه بیشتر در تاسیسات هسته‌ای آن کشور آماده می‌کند».

جیک والیس سیمونز موفق‌شدن موساد در عملیات خود را «حیاتی» و تعیین‌کننده دانسته و افزوده: «حقیقت نگران‌کننده این است که اگر مذاکرات بین‌المللی با شکست مواجه شود و جاسوسان اسرائیل هم شکست بخورند، آنگاه جنگ کاملا قطعی خواهد بود.»