قطر، نگران از نبود راهبرد مشخص جهانی در قبال افغانستان

مقام‌های قطر می‌گویند کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نباید دستمایه اهداف سیاسی شود 

عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر- عکس از حساب کاربری رسمی محمد بن عبدالرحمان در توییتر

مقام‌های دولت قطر می‌گویند، جهان در قبال بحران انسانی شکل گرفته در افغانستان، هیچ‌ راهبرد مشخصی ندارد. 

عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز شنبه، ۱۳ آذر، با انتقاد از نبود یک راهبرد درست و مشخص در قبال وضعیت افغانستان، نگرانی خود را در پیوند با وضعیت فعلی آن کشور ابراز کرد. 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر، عبدالرحمان آل ثانی که  در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه (MED)  به صورت مجازی حضور یافته بود، گفت که چالش اصلی در حال حاضر نبود یک راهبرد مشخص و روشن از سوی سازمان ملل متحد، شورای امنیت، و کشورهای جهان در قبال بحران کنونی موجود در افغانستان است. او افزود، جامعه جهانی در وضعیت کنونی نباید کمک‌های بشردوستانه را سیاسی کند، زیرا در این صورت مردم افغانستان به دلیل عملکرد طالبان مجازات می‌شوند. او همچنین گفت، قطر با نگرانی جامعه جهانی در رابطه با قدرت گرفتن گروه‌های تروریست و افراطی مانند داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در افغانستان، شریک است. با این حال، به گفته وزیر خارجه قطر، دولت فعلی افغانستان از رسیدگی به کارمندان دولتی و پرداخت حقوق آنان عاجز مانده است و این وضعیت می‌تواند بحران را تشدید کند و زمینه را برای سربازگیری گروه‌های تروریستی از میان مردم نیازمند فراهم سازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آل ثانی با اشاره به کشورهای روسیه و چین، گفت که این دو کشور به افغانستان نزدیک هستند و مسلما بیشتر از هر کشور دیگری تحت تاثیر وضعیتی که در آن پدید آمده است، قرار خواهند گرفت. بنابراین، باید بیش از هر چیز نگرانی روسیه و چین در قبال بحران افغانستان در نظر گرفته شود، و برای رفع آن اقدام شود. آل ثانی همچنین خاطر نشان کرد که رویکرد روسیه در قبال افغانستان، با کشورهای دیگر جهان تفاوت دارد و قطر در جست‌وجوی راه حل مشترکی است که همه کشورهای جهان برای کمک به مردم افغانستان، بتوانند روی آن توافق کنند. 

به باور آل ثانی، تهدید تروریسم و سازمان‌های افراطی، همه کشورهای همسایه افغانستان و منطقه را دربرمی‌گیرد و بنابراین، همه باید با توافق یکدیگر در این زمینه اقدام کنند.

نگرانی دولت قطر در پیوند با نبود راهبرد روشنی در قبال بحران افغانستان، در حالی مطرح می‌شود که در سه ماه گذشته، افغانستان با بحران سیاسی، اقتصادی و بشری دست و پنجه نرم می‌کند. به دلیل بسته شدن تمامی مجراهای کمک‌رسانی به افغانستان، بحران اقتصادی سطح فقر را در آن کشور به شدت افزایش داده است، تا جایی که به گفته شماری از نهادهای کمک‌رسان، ۹۰ درصد مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی و فقردست‌به‌گریبان هستند. 

جامعه جهانی، به ویژه کشورهایی چون آمریکا و نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به تازگی تعهدات مالی چشمگیری برای کمک به افغانستان در نظر گرفته‌اند. اتحادیه اروپا نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار، و آمریکا نیز در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به مردم افغانستان اختصاص داده‌اند. با این حال، مدیریت این کمک‌ها نیز یکی از نگرانی‌های دیگر جامعه جهانی است. به دلیل قطع رابطه اغلب کشورها با طالبان، تنها سازمان ملل متحد و نهادهای مرتبط با آن، هنوز در افغانستان حضور و فعالیت دارند. اما احتمال کنترل مسیر تحویل کمک‌ها از سوی طالبان به شکلی که موجب شود بیشتر این کمک‌ها به افراد نزدیک به آن گروه و وابستگان آن برسد، نیز از دیگر مواردی است که به نگرانی در این زمینه دامن زده است. بر اساس گزارش‌های نشر شده، طالبان تلاش دارند تا کمک‌های انسانی به کسانی برسد که نسبت به این گروه خوش‌بینی بیشتری دارند، یا به افراد و اقوامی برسد که در ۲۰ سال گذشته با طالبان همراه بوده‌اند. 

به گفته قطر، جامعه جهانی باید با درنظر گرفتن این حساسیت، راهبردی را در پیوند با معضل افغانستان تدوین کند که کمک‌ها به صورت یکسان در سراسر افغانستان توزیع شود، نه فقط در مناطقی که طالبان مشخص می‌کنند.