مقام ارشد وزارت خارجه: «قرار نبود دور هفتم گفت‌وگوها به نتیجه برسد»

«کلیه تحریم‌های وضع‌شده در چارچوب سیاست فشار حداکثری با هدف روشن از میان برداشتن برجام طراحی شده است»

مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌گویند از منظر جمهوری اسلامی در حال حاضر موضوع رفع تحریم‌ها، مسئله اصلی مذاکرات است-Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به بی‌نتیجه بودن دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین گفته است: «از پیش مشخص بود که قرار نیست در این دور از گفت‌وگوها به نتیجه نهایی رسید.»

این مقام وزارت خارجه که نامش اعلام نشده، اما خبرگزاری‌های حکومتی در ایران متن آن را منتشر کرده‌اند، با بیان اینکه «متن پیشنهادی ایران مبتنی و بر اساس پیش‌نویس ۶ دور قبل بوده است» گفت که طرف‌های غربی با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمدند و از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت کامل نداشتند.

او با اشاره به اینکه مذاکرات هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت: «البته پیش‌نویس‌هایی دیگری نیز وجود دارد که نظرات ما در ادامه در قالب این پیش‌نویس‌ها ارائه خواهد شد. نحوه و زمان راستی‌آزمایی و موارد مربوط به دریافت ضمانت عدم خروج مجدد آمریکا از توافق از جمله مواردی است که در ادامه مطرح خواهد شد.»

گفت‌وگوهای دور جدید مذاکرات احیای برجام که پس از حدود پنج ماه وقفه، روز دوشنبه، هشتم آذرماه، آغاز شده بود، پس از چهار روز مذاکره در سطح کارشناسی و سیاسی، روز جمعه با برگزاری نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای ۱+۴ (شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به نتیجه نرسید و نمایندگان به کشورهای خود بازگشتند.

به گفته این مقام وزارت خارجه یکی از نکاتی که در گفت‌وگوها با طرف مقابل مورد تأکید قرار گرفته، این است که کلیه تحریم‌های وضع‌شده در چارچوب سیاست فشار حداکثری با هدف روشن از میان برداشتن برجام طراحی شده و از این رو تمام این تحریم‌ها با برجام در ارتباط هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال طرف‌های دیگر برجام معتقدند که خواسته‌های ایران حداکثری است و با واقعیات روی میز تفاوت دارد.

در حالی که طرف‌های غربی معتقدند که حل مسائل دیگر بر گفتگوی اقتصادی اولویت دارد، اما مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌گویند از منظر جمهوری اسلامی در حال حاضر موضوع رفع تحریم‌ها، مسئله اصلی مذاکرات است و تا زمانی که تکلیف این موضوع روشن نشده است، نمی‌توان مسائل دیگر را نهایی کرد.

به جز طرف اروپایی، اسرائیل هم به ادامه مذاکرات و نتایج آن خوش‌بین نیست. نگرانی اسرائیل تنها در به تأخیر افتادن یا عدم دستیابی به توافق نیست، بلکه این است که ایالات متحده اقداماتی را برای لغو تحریم‌ها علیه تهران انجام دهد.

بر این اساس، اسرائیلی‌ها خواسته‌های متعددی از نشست وین و به‌ویژه واشینگتن مبنی بر عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران مطرح کردند، زیرا چنین تصمیمی «قبل از امضای یک توافق جدید، حتی اگر بخشی از تحریم‌ها باشد، یک تصمیم بزرگ خواهد بود. اشتباهی که دولت ایران از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.»

در پاسخ به این نگرانی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی با رد اتهام «عدم جدیت و وقت‌کشی» مدعی هستند که اسرائیل با ساخته و پرداخته کردن چندین شایعه تلاش کرده تا بر فضای گفت‌وگوها اثر منفی بگذارد.