فرانسه بیشتر از ۳۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرد

دولت فرانسه گفت عملیات تخلیه را به کمک قطر انجام داده و شهروندانی از افغانستان، هلند و فرانسه را خارج کرده است

افراد در معرض خطر ازجمله روزنامه‌نگاران و افراد غیرنظامی که ارتش فرانسه در افغانستان استخدام‌ کرده بود از این کشور خارج شدند - AAMIR QURESHI / AFP

وزارت خارجه فرانسه، دیروز جمعه، ۱۲ آذر،  اعلام کرد که در تازه‌ترین عملیات تخلیه، ۲۵۶ افغان، ۱۱ فرانسوی، ۶۰ شهروند هلندی و تعدادی افراد مرتبط با آن‌ها را از افغانستان خارج کرده است.

شبکه فرانس ۲۴، به نقل از یک بیانیه وزارت خارجه فرانسه نوشت که عملیات تخلیه به کمک قطر سازمان‌دهی شده است و افرادی که در معرض خطر بودند، ازجمله روزنامه‌نگاران و افراد غیرنظامی که ارتش فرانسه در افغانستان استخدام‌ کرده بود از این کشور خارج شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه افزود از دهم سپتامبر تاکنون، ۱۱۰ فرانسوی و ۳۹۶ افغان با ۱۰ پرواز سازمان‌دهی شده با کمک قطر از افغانستان تخلیه ‌شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت‌، محموله‌ای از کمک‌های بشردوستانه شامل تجهیزات پزشکی، غذا و تجهیزات زمستانی را به کمک دولت قطر، روز پنج‌شنبه گذشته به کابل فرستاده است.

فرانسه در حالی از تخلیه بیشتر از ۳۰۰ نفر از افغانستان خبر داده است که با مسلط شدن طالبان بر آن کشور، هزاران نفر برای اینکه به دست طالبان نیفتند، تلاش کردند از کشور خارج شوند.

پس‌ازآنکه در ۱۵ اوت، گروه طالبان بدون درگیری وارد کابل شد، عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز شد و در دو هفته بیشتر از ۱۲۰ هزار افغان و نظامیان آمریکایی با پروازهای نظامی، افغانستان را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود آنکه عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تخلیه در تاریخ است، اما در جریان این عملیات، تعداد زیادی از افرادی که هیچ‌گونه خطری آنان را تهدید نمی‌کرد به‌جای افراد در معرض تهدید، از افغانستان خارج شدند. ازدحام در فرودگاه کابل در جریان عملیات تخلیه و ناتوانی نیروهای آمریکایی در تشخیص افراد باعث شد تا ده‌ها نفر که در اطراف فرودگاه حضور داشتند و برای غارت و تماشا رفته بودند، سوار هواپیماهای نظامی شوند و به ایالات‌متحده برسند.

همچنان در ۲۴ اوت و پس از انتقال نخستین گروه‌ از افغان‌های تخلیه‌شده به فرانسه، یک نفر از این افراد که مشکوک به عضویت در گروه طالبان بود در پاریس بازداشت شد.

گابریل آتل، سخنگوی دولت فرانسه، روز ۲۴ اوت به رسانه‌ها گفته بود، پنج نفر از افغان‌هایی که به فرانسه آمده‌اند و احتمال عضویت آنها در گروه طالبان وجود دارد زیر نظرند و یکی از آنان که تلاش کرد تا فرار کند به‌وسیله پلیس بازداشت شد.

در سه ماه گذشته، هیئت‌های سیاسی اروپایی و آمریکایی، در ملاقات با سران طالبان که بیشتر در دوحه انجام شده است، از این گروه خواسته‌اند زمینه‌ خروج ایمن را برای کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، مهیا سازند.

به‌نظر می‌رسد، تلاش کشورها و سازمان‌های امنیتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشتند، برای نجات همکاران محلی‌شان به‌گونه محتاطانه و در همکاری با دولت قطر که تسهیل‌کننده تماس با طالبان است، همچنان جریان دارد.