پسر قذافی از زندان آزاد شد

طی خیزش مردمی، سه تن از هشت فرزند معمر قذافی کشته شدند

ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی- REUTERS/Ismail Zitouny/File Photo

ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی، پس از بیش از هفت سال حبس در پی اعدام پدرش، از زندان آزاد شد.

به گزارش رویترز، ساعدی ۴۷ ساله پس از آزادی در روز شنبه، با یک هواپیما به استانبول در ترکیه رفت.

یک منبع در دفتر دادستانی به خبرگزاری فرانسه گفت: «دادستان کل چند ماه پیش خواهان اجرای تصمیم مربوط به ساعدی قذافی به محض برآورده شدن شرایط لازم شده بود.»

محمد حمودا، سخنگوی دولت انتقالی لیبی، گفت که آقای قذافی پیاده از زندان الحدابای طاربس که چند نفر از افراد رژیم پدرش در آن منتظر محاکمه هستند، بیرون رفت.

عبدالحمید دبیباح، نخست وزیر منتخب، در توییتی با اعلام آزادی ساعدی قذافی نوشت: «نمی‌توانیم بدون آشتی، یا تاسیس دولتی بدون دستیابی به عدالت، اجرای قانون، احترام به اصول تفکیک قوا و پیروی از آیین و احکام دادرسی، به پیش برویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای قذافی پس از تبرئه از اتهاماتی که در پیوند با اوضاع سال ۲۰۱۱ در جریان خیزش علیه دیکتاتوری پدرش به پشتیبانی ناتو، متوجه او شده بود، آزاد شد. او متهم به رهبری یک گردان نیروی ویژه بود که برای سرکوبی تظاهرات‌کنندگان مستقر شده بود.

او که سابقا بازیکن حرفه‌ای فوتبال در ایتالیا بود، همچنین متهم به کشتن بشیر الریانی، مربی تیم ملی فوتبال لیبی، در سال ۲۰۰۵ شده بود. آقای قذافی به داشتن سبک زندگی پرریخت و‌پاش شهره بود و این که تیم فوتبال را تیول شخصی خودش می‌داند. اما در سال ۲۰۱۸ از اتهاماتش، از جمله «قتل، فریب، تهدید، برده‌کشی و هتک حیثیت بشیر ریانی، فوتبالیست سابق» تبرئه شد.

در سال ۲۰۱۱، در گرماگرم خیزشی که به جنگ داخلی بدل شده بود، آقای ساعدی قذافی را پنهانی به نیجر، کشور همسایه لیبی، بردند و سه سال بعد، در مارس ۲۰۱۴، بار دیگر به لیبی برگردانده شد. دولت آن کشور غرب آفریقا در آن زمان گفت که آقای قذافی و همکارانش «به شرایط اقامت خود در نیجر» احترام نگذاشتند.

طی خیزش مردمی، سه تن از هشت فرزند دیکتاتور سابق لیبی کشته شدند. معتصم در کنار خود او کشته شد، و سیف العرب و خمیس، دو پسر دیگر قذافی، در جریان ناآرامی‌هایی پیش از آن کشته شدند. پسر دیگرش هانیبال در لبنان بازداشت است، و سیف‌الاسلام، وارث قذافی، از هنگام آزادی‌اش در سال ۲۰۱۷ همچنان در لیبی است. همسر و دیگر فرزندان قذافی بنا به گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۲ از عمان پناهندگی گرفتند.

در پی قیام علیه حکومت قذافی، لیبی در گرداب هرج و مرج و فقر فرو رفت، و حاکمان متعددی کوشیدند بر آن کشور شمال آفریقا حکومت کنند. سال گذشته، آتش‌بس به دلیل جنگ‌های فرقه‌ای شکسته شد و به تشکیل دولت انتقالی در سال ۲۰۲۱ منجر شد.

قرار است در دسامبر امسال انتخابات عمومی در لیبی برگزار شود.

© The Independent

بیشتر از جهان