چشم‌انداز ارزهای دیجیتال پس از لغو منع تبلیغ بیت‌کوین در فیس‌بوک

غول شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که ممنوعیت تبلیغ ارزهای دیجیتال را لغو می‌کند

 این اقدام به صرافی‌های بیت‌کوین، کیف‌پول‌ها و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه رمز‌ارز امکان می‌دهد به بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان که از پلتفرم‌های فیس‌بوک استفاده می‌کنند، دسترسی داشته باشند-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

شرکت «متا» که پیش‌تر فیس‌بوک نامیده می‌شد، ممنوعیت تبلیغ رمزارزها را در تمام پلتفرم‌های خود لغو کرد.

این اقدام به صرافی‌های بیت‌کوین، کیف‌پول‌ها و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه رمز‌ارز امکان می‌دهد به بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان که از پلتفرم‌های مختلف این شرکت از جمله اینستاگرام، واتس‌آپ و خود فیس‌بوک استفاده می‌کنند، دسترسی داشته باشند.

این ممنوعیت ابتدا در ژانویه ۲۰۱۸، در تلاشی برای منع «روش‌های تبلیغاتی گمراه‌کننده یا فریبنده» مانند عرضه اولیه سکه (ICO) که در جریان رشد بازار رمز‌ارزها در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ محبوبیت بیشتری پیدا کرد، معرفی شد.

از آن زمان، صنعت رمزارزها به طور قابل‌توجهی تکامل یافته است. از جمله این تحولات می‌توان ورود کوین‌بیس، اولین صرافی رمزنگاری شده که از طریق فهرست نزدک (Nasdaq) به بازار سهام وارد شد، اقدام السالوادور به‌عنوان اولین کشور جهان در شناسایی بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی و سرمایه‌گذاری عظیم شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی، اسپیس‌ایکس و تسلا در رمزارز را نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا چشم‌انداز رمزارزها در سال‌های اخیر به بلوغ و تثبیت ادامه داده است و مقررات دولتی بیشتری را شاهد بوده‌ایم که قوانین واضح‌تری را برای این صنعت تعیین می‌کند.»

«این تغییر به منصفانه‌تر و شفاف‌تر کردن خط‌مشی ما کمک می‌کند و به تعداد بیشتری از تبلیغ‌کنندگان، از جمله کسب‌وکارهای کوچک، اجازه می‌دهد تا از ابزار ما برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنند.»

این به‌روزرسانی خط‌مشی پس از تصمیم این غول رسانه‌های اجتماعی برای چرخش به سمت متاورس انجام می‌شود که احتمالا نوعی از پرداخت‌های رمزارزی و سایر فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را پشتیبانی می‌کند.

این خبر همچنین تنها یک روز پس از آن منتشر شد که دیوید مارکوس، از مدیران فیس‌بوک، پس از شکست در راه‌اندازی رمزارز لیبرا (Libra) و سپس دی‌یم (Diem)، اعلام کرد که از این غول فناوری جدا شده است.

پروژه رمز‌ارز [فیس‌بوک] با مقاومت قانون‌گذاران و تنظیم‌گران مقررات دولتی در اروپا و ایالات متحده مواجه شد، با این حال این شرکت توانست در ماه اکتبر کیف پول دیجیتالی به نام نو‌وی (Novi) را تحت هدایت مارکوس منتشر کند.

او هنگام اعلام تصمیم خود برای استعفا در توییتر نوشت: «گرچه هنوز کارهای زیادی هست که با راه‌اندازی نووی باید درست انجامشان داد و من مثل همیشه مشتاقانه به لزوم تغییر در سیستم‌های پرداخت‌ و مالی باور دارم، دی‌ان‌ای کارآفرینی‌ام برای چندین صبح متوالی مرا زیر فشار قرار داده است که آن را نادیده گرفته‌ا‌م.» 

«من با دانستن اینکه آن‌ها تحت رهبری استفان کسریل [رهبر جدید نووی] به خوبی به اجرای ماموریت مهم ما ادامه خواهند داد، احساس راحتی و اطمینان دارم. چشم‌انتظار دیدن آن از بیرونم. می‌دانم که عظمتی در پیش است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد