چرا رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا فقط با جوهر سبز می‌نویسد؟

این رسمی است که اولین سازمان امنیت و اطلاعات خارجی بریتانیا بیش از یک قرن پیش بنیان نهاد

او گفت اقدام‌های سال‌های اخیر برای حفاظت از بریتانیا در برابر دخالت دیجیتالی چین اقدام‌های درستی بود‌ـ توییتر @ChiefMI6

رئیس ام‌آی‌۶ فاش کرد به احترام سنتی که اولین «سی»، بنیان‌گذار این سازمان اطلاعاتی بیش از یک قرن پیش، گذاشته است، چه روی کاغذ و چه در رایانه‌ فقط با جوهر سبز می‌نویسد.

ریچارد مور، رئیس این سازمان مخفی اطلاعاتی، صبح سه‌شنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) در مصاحبه‌ای نادر که از برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی‌سی پخش شد، تایید کرد که این رسم همچنان پابرجاست.

اولین سی‌ــ نام رمز روسای ام‌آی‌۶‌ــ سر منسفیلد اسمیت-کامینگ بود، افسر نیروی دریایی که در سال ۱۹۰۹ اولین سازمان امنیت و اطلاعات خارجی بریتانیا را بنیان نهاد.

آقای مور گفت سلف او یادداشت‌ها را فقط با جوهر سبز می‌نوشت و همه «سی»‌ها تا امروز به این سنت ادامه داده‌اند.

او در ادامه گفت «این رسم به اولین سی بازمی‌گردد. او افسر نیروی دریایی بود و با جوهر سبز می‌نوشت.»

«بدین ترتیب، هرکس یادداشتی با جوهر سبز دریافت کند، می‌داند از جانب من است. همین موضوع در مورد مطالبی که در رایانه می‌نویسم نیز صادق است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مور گفت ام‌آی‌۶ ازلحاظ رویکرد باز به جهان، مسیری طولانی را طی کرده است و متذکر شد در دهه ۱۹۸۰ که تازه وارد این سازمان شده بود، دولت حتی وجود این سازمان را علنی نکرده بود، چه رسد به اینکه بخواهد مصاحبه رادیویی بکند.

او در پاسخ به سوال مجری، نیک رابینسون، درباره علت تصمیم به صحبت برای عموم مردم گفت «در مردم‌سالاری نوین، مهم است بیایم و برخی تفکرات در مورد خدمات سازمانم، مشکلات پیش رو و تغییراتی که برای مواجهه با این مشکلات باید صورت دهیم مطرح کنم.»

آقای مور پیش از سخنرانی‌اش که همان روز سه‌شنبه بود، توضیح داد استدلالش این است که غرب باید همواره از روند تغییرات فناوری جلوتر باشد تا خاطرجمع شود حکومت‌های اقتدارگرایی نظیر چین و روسیه نمی‌توانند سوء‌استفاده کنند و دست بالا را داشته باشند.

«در رقابتی که در قرن ۲۱ بر سر کسب قدرت و نفوذ وجود دارد، آن‌هایی که فناوری‌های اصلی را در اختیار دارند دست بالا را خواهند داشت، بنابراین واقعا اهمیت دارد که در غرب عقب نمانیم و برای عقب نماندن، بتوانیم نوآوری کنیم.»

آقای مور گفت عملیات اطلاعاتی مرسوم که ماموران برای کسب اطلاعات، خبرچین‌ها و مامورانی را در کشورهای خارجی به خدمت می‌گیرند، هنوز مهم و حیاتی است، اما در حال حاضر سازمان ام‌آی‌۶ باید با بخش فناوری بریتانیا همکاری کند تا در آگاهی از تازه‌ترین نوآوری‌ها روزآمد باشد.

او هشدار داد که چین در تکاپو است تا سایر کشورها را بدهکار و اسیر خود کند و اطلاعاتشان را نیز به‌ چنگ آورد، بنابراین بریتانیا باید «در مبارزه برای دفاع از حریم خود خیلی نیرومند باشد».

او گفت اقدام‌های سال‌های اخیر برای حفاظت از بریتانیا در برابر دخالت دیجیتالی چین اقدام‌های درستی بود، اما تمامی متحدان بریتانیا در این میدان حضور نداشتند. احتمالا منظور او از اقدام‌های حفاظتی تصمیم سال گذشته بریتانیا برای جلوگیری از مشارکت شرکت هواوی چین در ایجاد زیرساخت ۵جی بریتانیا بود.

او گفت: «تله اطلاعاتی یعنی اینکه دست کشور دیگری در رسیدن به داده‌های حیاتی جامعه را باز بگذاری و این در گذر زمان حاکمیت را تضعیف می‌کند. در بریتانیا به این موضوع بسیار حساسیم، اما این در مورد تمام کشورهای دیگر صادق نیست.»

آقای مور در پاسخ به نگرانی‌ها درباره سوء‌استفاده از اطلاعات شهروندان که ممکن است در همکاری بین سازمان ام‌آی‌۶ و شرکت‌های فناوری بخش خصوصی بریتانیا رخ دهد نیز گفت ماموران او همیشه در چارچوب قوانین حریم خصوصی بریتانیا کار می‌کنند.

«تفاوت ما با سازمان‌های اطلاعاتی چین نیز در همین است که حریم خصوصی در چارچوب قانون بریتانیا که کاملا باید به آن پایبند باشیم، حفظ می‌شود.»

«[اما] اگر به برخی از فناوری‌های در اختیار رژیم‌های اقتدارگرا‌ــ به‌اصطلاح شهرهای هوشمند، نظارت و مراقبت و غیره‌ــ نگاهی بیندازیم، روشن است که برای جلو افتادن از آن نمی‌توانیم همه ابن کارها را در آزمایشگاه‌های کیو و درون‌سازمانی انجام دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان