سفیر سابق در ترکیه، ريیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا شد

ریچارد مور در سال ۱۹۸۷ به «ام‌آی۶»‌ پیوست و تا سطح مدیرکل بالا رفت

ریچارد مور رئیس جدید سازمان "ام‌ای‌سیکس" و ترزا می نخست وزیر سابق بریتانیا- ژانویه ۲۰۱۷- ترکیه -RASIT AYDOGAN / POOL / AFP

رئیس جدید سازمان "ام‌ای‌سیکس" – سازمان اطلاعاتی خارجی بریتانیا – مشخص شد. پاییز امسال، هنگامی که سر الکس یانگر از سمت ریاست سرویس مخفی اطلاعاتی (اس‌آی‌اس) کناره‌گیری کند، ریچارد مور، جاسوس باسابقه و دیپلمات پیشین، جای او را خواهد گرفت.

آقای مور در سال ۱۹۸۷ به ام‌ای‌سیکس پیوست و تا سطح مدیرکل بالا رفت. او همچنین سفیر بریتانیا در ترکیه و معاون مشاور امنیت ملی در دفتر کابینه بریتانیا بود. از سال ۲۰۱۸، او سمت ارشد مدیرکلی امور سیاسی در وزارت خارجه را به عهده داشته‌است.

وزارت خارجه بریتانیا با اعلام انتصاب او فقط گفت که خدمات پیشین او در اس‌آی‌اس شامل "مجموعه‌ای از وظایف در این دستگاه، هم در بریتانیا و هم در خارج از آن" بوده‌است.

دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت: "خوشحالم که ریچارد را به عنوان رئیس بعدی سرویس مخفی اطلاعاتی منصوب کنم. او با تجربه‌ای عظیم به اس‌آی‌اس برمی‌گردد و بر کار گروهی از مردان و زنان نظارت خواهد کرد که تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان به‌ندرت در منظر عموم دیده‌ می‌شود، ولی برای امنیت و رونق بریتانیا، حیاتی است."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

"از سر الکس یانگ بابت تمام کارهایی که در زمان رهبری سرویس مخفی اطلاعاتی انجام داده تشکر می‌کنم. او با دقت و کارآیی، این سرویس را در زمانه‌ای آکنده از تهدیدات بیشتر و متنوع‌تر هدایت کرده‌است.

آقای مور گفت: "خرسند و مفتخرم که از من خواسته شده بازگردم و سرویس خودم را رهبری کنم. اس‌آی‌اس – هماره با ام‌آی‌فایو و جی‌سی‌اچ‌کیو (مقر ارتباطات دولت) - نقشی حیاتی در نگه داشتن مردم بریتانیا در امنیت، و پیش‌برد منافع بریتانیا در خارج ایفا می‌کند. چشم به راه ادامه این کار در کنار گروهی شجاع و فداکار در اس‌آی‌اس هستم."

سر الکس گفت که از انتصاب جانشینش "خوشحال" است، و او را "یک مامور اطلاعاتی بسیار موفق" توصیف کرد، و افزود: "چشم به راه خوشامدگویی به او در بازگشت به سرویس هستیم."

دوره شش ساله کار سر الکس، طولانی‌ترین مدت ریاست اس‌آی‌اس در ۵۰ سال گذشته بوده‌ است. پس از دوره معمول پنج ساله، ماموریت سر الکس یک سال تمدید شد تا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود. رئیس معمولا خجالتی اس‌آی‌اس در آن زمان درباره خطر حملات سایبری و تبلیغات دیجیتال کشورهای متخاصمی چون روسیه صحبت کرد و پرسید که بریتانیا چقدر "آسوده‌خاطر" خواهد بود که شبکه ارتباطاتش وابسته به تکنولوژی "هواوی" چین باشد.

آقای مور که در لیبی به دنیا آمده، از همسرش مگی دو فرزند دارد، و علایق غیرکاری‌اش شامل بازی گلف و تماشای بازی کریکت و راگبی است. او ترکی را سلیس و روان صحبت می‌کند.

© The Independent