نمایشگاه صنایع‌ دستی زنان افغان در هرات

بخشی از این صنایع و آثار هنری به آمریکا انتقال داده‌ شده است و قرار است در واشنگتن به نمایش و فروش گذاشته شوند

در این نمایشگاه، صنایع‌دستی مانند قالی، گلیم، رمال‌دوزی، خامه‌دوزی، نقاشی، خطاطی به نمایش گذاشته ‌شده است‌ـ عکس از محمد صدیقی

نمایشگاهی با نام «ساخت هرات» روز سه‌شنبه ۱۰ آذرماه در شهر هرات افتتاح شد. در این نمایشگاه، که صنایع‌ دستی بانوان هراتی را به نمایش گذاشته است، سعی شده است زمینه بازاریابی برای صنایع‌ دستی زنان را در خارج از افغانستان مهیا کند.

این نمایشگاه را موسسه اجتماعی «ودان» و با کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در شهر هرات برگزار کرده است. محمد صدیقی، از متصدیان موسسه اجتماعی ودان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «۵۰ تن از زنانی که شامل آوارگان داخلی و مهاجران افغانستانی بازگشته به کشورند، در این نمایشگاه صنایع‌ دستی و آثار هنری دست‌ساز خود را به نمایش گذاشته‌اند.» 

در این نمایشگاه، صنایع‌ دستی مانند قالی، گلیم، رمال‌دوزی، خامه‌دوزی، نقاشی، خطاطی و دیگر صنایع‌ دستی محلی به نمایش گذاشته ‌شده است. به گفته آقای صدیقی، ۹۰ درصد بانوانی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند آوارگان داخلی و مهاجران بازگشته به افغانستان‌اند که در موسسه اجتماعی ودان، آموزش دیده‌‌اند و حالا تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیقی در ادامه افزود صنایع‌ دستی و آثار هنری در این نمایشگاه فروخته می‌شوند و پول حاصل از فروش این آثار به صاحبان آن‌ها داده می‌شود. به گفته صدیقی، به‌رغم وضعیت اقتصادی بد مردم، استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بوده و بخش زیادی از آثار به فروش رفته است. او گفت در کنار این نمایشگاه، بخشی از صنایع و آثار هنری این زنان به آمریکا انتقال داده ‌شده و قرار است ‌روز ۶ دسامبر در شهر واشنگتن به نمایش و فروش گذاشته شوند.

مسئولان موسسه اجتماعی ودان می‌گویند هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه پیدا کردن بازار داخلی و بین‌المللی برای صنایع‌ دستی بانوان افغان است. آنان پروژه بزرگی را در این راستا به راه انداخته‌اند که هدف آن ایجاد اشتغال برای زنان است. مسئولان این موسسه زنانی را که با ساخت صنایع‌ دستی و آثار هنری آشنایی دارند پیدا می‌کنند و آن‌ها را تحت حمایت مالی قرار می‌دهند.

محبوبه، یکی از زنانی که آثار او در این نمایشگاه است، می‌گوید کارهای دستی که آنان می‌سازند کیفیت بالایی دارند و حتی می‌توانند با کالای مشابه خارجی رقابت کنند. او از مردم می‌خواهد به‌جای خرید کالای خارجی از کالاهای داخلی استفاده کنند تا زمینه اشتغال‌زایی برای زنان فراهم شود.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این دومین نمایشگاه صنایع‌ دستی زنان است که در افغانستان برگزار می‌شود. پیش‌ از این نیز در ۴ آبان، نمایشگاه مشابهی در کابل برگزارشده بود.

در سال‌های گذشته، دولت پیشین افغانستان از طریق چندین برنامه اقتصادی، سعی در حمایت از صنایع‌ دستی زنان افغانستان داشت. یکی از این برنامه‌ها «تقویت اقتصاد روستایی» بود که وزارت توسعه روستاهای افغانستان آن را اجرا می‌کرد. این برنامه با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری بانک جهانی اجرا می‌شد و در تلاش بود تا در سراسر افغانستان، طی پنج سال ۵۰۰ هزار شغل برای زنان ایجاد کند. اما با سقوط جمهوری و توقف فعالیت‌های بانک جهانی در افغانستان، این برنامه نیز به حالت تعلیق درآمد و مشخص نیست که سرنوشت این برنامه نیمه‌کاره چه خواهد شد.

صنایع‌ دستی یکی از فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان است که در بازارهای جهانی شناخته شده است. دولت‌های افغانستان در ۲۰ سال اخیر تلاش کردند تا با تقویت فعالیت‌های اقتصادی در عرصه صنایع‌ دستی، زمینه اشتغال‌زایی را در روستاهای افغانستان، که این صنایع بیشتر کار می‌شود، ایجاد کنند. قالی‌بافی و دوخت لباس‌های محلی از جمله صنایع‌ دستی است که بازار جهانی پیدا کرده است. بیشتر این صنایع‌ دستی را زنان تولید می‌کنند، اما با بازگشت طالبان به قدرت و به حاشیه رانده شدن زنان، بازارهای داخلی صنایع‌دستی با رکود مواجه شده است و مشتری کمتری دارند.

بیشتر از فرهنگ و هنر