درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان در سمنگان

نیروهای جبهه مقاومت ملی مناطق وسیع کوهستانی تندورک در سمنگان را در کنترل خود دارند

نیروهای خیزش ضد طالبان در یک آموزش نظامی در منطقه ملیمه ولسوالی دره در ولایت پنجشیر-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

شب سه‌شنبه، نهم آذر، میان نیروهای جبهه مقاومت ملی مستقر در مناطق کوهستانی تندورک استان سمنگان و جنگجویان طالبان نبردی در گرفت که بر اثر آن دو نیروی جبهه مقاومت کشته و یکی از آنان که زخمی شده بود، بازداشت شد.

یک منبع آگاه در سمنگان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و جنگجویان طالبان در منطقه تندورک سمنگان خبر داد و گفت که طالبان تلاش کرده‌اند به مناطق تحت کنترل نیروهای جبهه مقاومت نفوذ کنند. به گفته این منبع، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، حدود ۴۰۰ نیروی مسلح از مبارزان مردمی و نیروهای ضد طالبان در منطقه کوهستانی تندورک که ۱۰ روستا را شامل می‌شود، گرد آمده‌اند و از آن زمان تاکنون این منطقه را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع می‌افزاید که فرماندهی نیروهای جبهه مقاومت ملی در سمنگان را عجب‌گل، یکی از فرماندهان جهادی ازبک‌تبار، به عهده دارد؛ عجب‌گل در ۲۰ سال گذشته هم با عضویت در تشکیلات نیروهای ضد طالبان به نام «خیزش مردمی»، در جنگ با طالبان شرکت داشته و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، نیروهای تحت امر خود را در منطقه کوهستانی تندورک مستقر کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که این منبع در اختیار ما قرار داده است، منطقه کوهستانی تندورک میان شهرستان‌های دره‌ صوف بالا، حضرت سلطان و شهر ایبک واقع است و طالبان در سه ماه گذشته موفق نشده‌اند به مناطق تحت تصرف نیروهای جبهه مقاومت نفوذ کنند. درگیری شب گذشته در منطقه تندورک هم نخستین درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت و جنگجویان طالبان در منطقه مذکور اعلام شده است.

حدود یک ماه قبل، ده‌ها تن از اعضای گردان انتحاری طالبان به نام «کندک استشهادی منصوری»، به شهر ایبک در مرکز سمنگان رفتند و قصد داشتند عملیاتی نظامی را علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در سمنگان راه‌اندازی کنند اما به دلیل آمادگی نظامی نیروهای جبهه مقاومت و صعب‌العبور بودن مناطق در اختیار آنان که با وسايل نظامی هم  دسترسی به آن ممکن نبود، این عملیات متوقف شد.

این منبع تاکید می‌کند که اگرچه در سه ماه گذشته، مسئولان محلی طالبان در شهرستان‌های دره‌ صوف بالا و حضرت سلطان که در جوار منطقه تحت سلطه نیروهای جبهه مقاومت ملی است، حضور دارند، از هراس حمله این نیروها نمی‌توانند آزادانه فعالیت کنند. به گفته او، در سه ماه گذشته، شماری از اعضای ناراضی طالبان نیز به نیروهای جبهه مقاومت ملی در سمنگان پیوسته‌اند و اینک طالبان به دلیل نگرانی از گسترش این جبهه، حمله به مناطق در اختیار آنان را آغاز کرده‌‎اند.

در همین حال، لطف‌الله حبیبی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، صبح چهارشنبه با انتشار ویدیویی در توییتر گفت که دو عضو جبهه مقاومت ملی در درگیری با جنگجویان طالبان در منطقه تندورک استان سمنگان کشته و یک نفر از آنان بازداشت شده است. حبیبی ضمن هشدار به نیروهای جبهه مقاومت ملی که در کوهستان‌ها و روستاها حضور دارند، گفته است: «طالبان با وارد شدن به شهرها، روستاها را ترک نکرده‌اند.»

جبهه مقاومت ملی تاکنون در مورد رویدادهای سه‌شنبه شب در سمنگان، اظهارنظر نکرده است.

پس از آنکه در پانزدهم اوت، اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و طالبان بدون درگیری به کابل وارد شدند، هزاران نیروی ضد طالبان در پنجشیر، اندراب و حومه‌ برخی دیگر از شهرها مانند سمنگان گرد هم آمدند و درخواست‌ طالبان برای تسلیم را رد کردند و هرچند مرکز استان‌ پنجشیر، شهرستان اندراب و سایر مناطق شهری به تصرف طالبان درآمده‌اند، شماری از نیروهای ضد طالبان از جمله مبارزان جبهه مقاومت ملی، همچنان در کوهستان‌های پنجشیر، اندراب، سمنگان و چند نقطه دیگر افغانستان حضور دارند.

بیشتر از جهان