مجلس ایران: با طالبان در ارتباط هستیم

آیا ایران می‌دانست قرار است چه اتفاقی در افغانستان بیفتد؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارتباط جمهوری اسلامی با گروه طالبان در افغانستان خبر داد. سیدنظام‌الدین موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر تحولات افغانستان اشراف کامل دارد، ادعا کرد که اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران مردم افغانستان و امنیت آنان است.

مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، جلسه‌‌ای غیرعلنی با موضوع افغانستان ترتیب داد که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، نیز در آن حضور یافت و به گفته سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در این جلسه تحولات افغانستان با توجه به تاثیر آن در روابط با ایران بررسی شد. هرچند با توجه به سابقه حضور نظامی سپاه قدس در کشورهای عراق، سوریه و لبنان به نظر می‌رسد آنچه در جلسه غیرعلنی امروز مطرح شده، فراتر از بررسی تحولات افغانستان بوده باشد. به خصوص اینکه اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، نیز در این جلسه به‌عنوان فردی محوری حضور داشته و موسوی نیز اعلام کرده که ایران با طالبان در ارتباط است و بر تحولات این کشور اشرافی کامل دارد.

سیدنظام‌الدین موسوی که پس از جلسه غیرعلنی مجلس در میان خبرنگاران حاضر شده بود، گفت که در این نشست اسماعیل قاآنی، «مطالب دقیق و مستندی» بیان کرده است و تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌‎های خود را مطرح کرده‌اند.

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، سخنان اسماعیل قاآنی و گزارش سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران کاملا بر مسائل افغانستان اشراف دارد. به گفته موسوی، این موضوع در کنار روابط میان دو کشور باعث شده است که دستگاه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی از تحولات کنونی غافلگیر نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های اخیر سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره اشراف کامل بر مسائل افغانستان و غافلگیر نشدن جمهوری اسلامی از اتفاق‌های هفته‌های اخیر، تردیدها درباره روابط پشت‌پرده جمهوری اسلامی با طالبان را تقویت می‌کند.

به گفته نظام‌الدین موسوی، از مدت‌ها قبل و از وقتی‌ حضور آمریکایی‌ها در افغانستان «ضعیف» شد و در اداره امور خود «دچار مشکل» شدند، گروه طالبان اقدام برای تصرف مناطق مختلف را آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، نظام‌الدین موسوی با اشاره به حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان گفته است: «زمانی این کشور به‌واسطه اشغال آمریکایی‌ها به این سمت‌وسو پیش رفت. آنچه امروز شاهدیم موضوعی است که از پنج یا شش سال پیش آغاز شده است. در این مدت، این حوزه در کش‌وقوس‌های سیاسی و نظامی بوده تا به این نقطه رسیده است.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در نشست خبری خود بارها مدعی شد منافع مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد، به سابقه حضور طالبان در ایران هم اشاره کرد و گفت: «ما در ایران بین دو طرف یعنی میان مسئولان وقت و طرف مقابل جلسات بین‌الافغانی‌ تدارک دیدیم. هم مسئولان وقت و هم طالبان از این ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و در تهران حاضر شدند. این جلسات نتایج خوبی هم داشت. اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد شاید برخی مسائل اخیر افغانستان به سمت‌وسوی دیگری سوق پیدا می‌کرد.»

به گفته او، آمریکا با «فشار» بر دولت وقت افغانستان مانع از «ابتکار عمل» جمهوری اسلامی و ادامه مذاکرات شد و بر همین اساس، تحولات به‌سوی تحولات میدانی پیش رفت و در پایان دولت جدید سقوط کرد.

نظام‌الدین موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر فعالیت در بخش دیپلماسی، در دستگاه‌های امنیتی-دفاعی «آمادگی لازم» برای حضور در میدان را دارد، گفت: «تلاش بر این است که علاوه بر توجه به رای و دیدگاه مردم افغانستان، امنیت و منافع ایران و ثبات مرزهای ما کاملا موردتوجه باشد. همان‌طور که در این مدت شاهد بودیم، هیچ تعرضی در مرزهای ما به وجود نیامد.»

او همچنین از «ابتکار عمل» دوباره جمهوری اسلامی برای ایجاد روابط حسنه میان دو کشور خبر داد و با اشاره به حضور فعال ایران در افغانستان مدعی شد که نقش آمریکایی‌ها در مسائل افغانستان «مخرب» بوده است.

موسوی با اعلام ارتباط جمهوری اسلامی با طالبان گفت که ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به‌صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده‌اند در تماس بوده است. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درعین‌ حال ادعا کرد: «هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند برای جمهوری اسلامی ایران مورداحترام  است و از این روند دفاع می‌کند.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حالی مدعی اولویت دادن به منافع مردم افغانستان است که مردم این کشور در هفته‌های اخیر به شکل‌های مختلف اعتراض خود از تصرف این کشور به دست طالبان را مطرح کرده و هزاران نفر نیز مجبور شده‌اند شهر و خانه خود را ترک کنند.