طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم پهپادی ایران

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله حامیان قانون «توقف پهپادهای ایران» است

اسرائیل تهدید پهپادی ایران را بسیار جدی ارزیابی کرده است-Iranian Army office / AFP

گرگوری میک، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و اعضای عالی‌رتبه آن شامل مایکل مک‌کال، تد داچ و جو ویلسون طرحی تحت عنوان «قانون توقف پهپادهای ایران» ارایه داده‌اند. هدف از این طرح شفاف‌سازی تحریم‌های آمریکا در رابطه با تحریم تسلیحاتی ایران شامل تامین، فروش یا انتقال پهپاد‌ها از/به ایران است.

این طرح تاکید می‌کند که جلوگیری از دستیابی گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به پهپاد‌ها که آنها را علیه آمریکا و متحدانش به کار می‌گیرند، سیاست واشینگتن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از بیانیه این سناتورها که در تارنمای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، آمده است: «پهپاد‌های مرگبار در دست ایران، بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان، امنیت آمریکا و صلح منطقه را مختل می‌کند. حمله‌های پهپادی اخیر ایران به نیروهای آمریکایی، خطوط کشتی‌رانی تجاری و شرکای منطقه‌ای و صادرات تکنولوژی پهپادی به مناطق بحرانی زده، یک تهدید خطرناک به‌شمار می‌رود. قانون توقف پهپادهای ایران پیامی روشن به جامعه جهانی ارسال می‌کند. پیامی مبنی بر اینکه آمریکا حمایت از برنامه پهپادی ایران را تحمل نمی‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که مردم منطقه نمی‌توانند زیر سایه تهدید‌های ناشی از برنامه‌های پهپادی جمهوری اسلامی در صلح و آرامش زندگی کنند و آمریکا باید همه ابزار لازم برای قطع منابع تکنولوژی پهپادی جمهوری اسلامی و مجازات تامین کنندگان تجهیزات را به کار گیرد.

اسرائیل بارها درباره تهدید پهپادی ایران هشدار داده و خطر این تهدید را بسیار جدی عنوان کرده است.

بسیاری از حمله‌های پهپادی در منطقه شامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به پهپاد‌های ساخت ایران نسبت داده شده است. پهپادهایی که گروه‌های شبه‌نظامی مانند حوثی‌ها از آنها استفاده می‌کنند. تهران این اتهام را رد می‌کند.

اخیرا نیز وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد شماری از حمله‌های پهپادی از پایگاه‌هایی در چاپهار و قشم انجام می‌شود.

همزمان منابع اطلاعاتی اسرائیل هشدار داده‌اند که احتمال افزایش حمله‌های نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به منافع آمریکا و متحدانش به موازات مذاکرات هسته‌ای در وین وجود دارد.