خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر در تلاش برای غرامت گرفتن از طالبان

چشم بازمانده‌های حادثه ۱۱ سپتامبر به ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان در آمریکا است

ANDREA BOOHER / FEMA / AFP

بیست سال پیش حدود ۱۵۰ تن از خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از طالبان و القاعده به دادگاه آمریکا شکایت کردند. ده سال طول کشید تا بالاخره دادگاه آمریکا فهرستی از متهمان را تهیه کند و آنان را مسئول حادثه فاجعه‌بار ۱۱ سپتامبر معرفی کند. در آن زمان، دادگاه حکم کرد تا خانواده‌های قربانیان این حادثه در حدود هفت میلیارد دلار غرامت بگیرند؛ اما در آن زمان، طالبان در میان گرد و خاک جنگ در افغانستان، دور از دسترس هر دادگاهی بود.

حالا با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان در افغانستان، به نظر می‌رسد آدرسی برای دادگاه حادثه ۱۱ سپتامبر پیدا شده است تا حق قربانیان این حادثه را از طالبان بگیرد.

نیویورک‌تایمز گزارش داد که خانواده‌های این قربانیان از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از پول‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا برای پرداخت غرامت به آنان استفاده شود.

گروه طالبان پس از سلطه بر افغانستان اعلام کردند که یک مقدار از پول دولت افغانستان در آمریکا است. رهبران طالبان گفته‌اند، بخشی از سرمایه بانک مرکزی افغانستان در بانک فدرال آمریکا قرار دارد و این پول در حال حاضر متعلق به این گروه است و آمریکا باید این پول‌ها را آزاد کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در آمریکا این سؤال ایجاد شده است‌ که آیا نمی‌توان ۱۰ میلیارد دلار پول دولت پیشین افغانستان را که به طالبان ارث رسیده است، برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان استفاده کرد.

مقام‌های دولت آقای بایدن برای پیدا کردن جواب این سؤال مشکلاتی دارند. ازجمله مهم‌ترین مشکلات پیش روی دولت، مسئله الزام به عدم پذیرش طالبان به‌عنوان یک دولت مشروع در افغانستان است که بتواند میراث‌خوار افغانستان باشد. برای این‌که دولت آمریکا بتواند از سرمایه مسدود شده افغانستان در این کشور استفاده کند، نخست باید صاحب این سرمایه مشخص شود. درحالی‌که آمریکا طالبان را به‌رسمیت نشناخته است، این سرمایه هم مربوط به طالبان نمی‌شود و دولت امریکا نمی‌تواند از این پول‌ها برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر استفاده کند.

دولت فدرال آمریکا قرار است تا روز جمعه نظرش را در مورد احتمال تقسیم پول موجود در این کشور برای بازمانده‌های حادثه ۱۱ سپتامبر بیان کند. وزارت دادگستری آمریکا در حال مذاکره با وکلای شاکیان این پرونده است تا توافق احتمالی را برای تقسیم این پول در صورت تایید دولت فدرال برای مصادره پول‌های افغانستان، به دست بیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاکیان پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر می‌گویند،  سال‌های زیادی را برای تحقق عدالت مبارزه کرده‌اند، حالا وقت آن است که پول‌های وعده داده‌شده به دست آنان برسد، نه به دست کسانی که فرزندان آن‌ها را کشته‌اند.

شورای امنیت آمریکا هنوز درباره این مسئله هیچ نظری نداده است و نیویورک‌تایمز نیز نوشته است، دولت آمریکا هنوز تصمیم مشخصی نگرفته است.

کارشناسان بر این باورندکه چند مسئله در مورد امکان صدور حکم برای استفاده از ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا و توزیع آن به خانواده‌های قربانیان وجود دارد. اول این‌که دولت آمریکا هنوز طالبان را به‌رسمیت نشناخته است، بنابراین از نگاه حقوقی آنان صاحب این پول نیستند. دوم اینکه، دولت آمریکا نمی‌خواهد هیچ‌ پولی مستقیما به دست طالبان برسد. در صورت توزیع بخشی از سرمایه‌ افغانستان به قربانیان، باقی‌مانده این پول باید به طالبان پرداخت شود، زیرا رسما طالبان صاحب این پول شناخته‌ می‌شود.

همچنین دولت آقای بایدن بر این باور است که مردم افغانستان به‌شدت به کمک‌های مالی نیازمندند و از این ذخایر می‌شود برای کمک به مردم افغانستان استفاده کرد.

پیش‌ازاین و در سال ۲۰۱۸ یک دادگاه در نیویورک نیز دولت ایران را به اتهام نقش داشتن در حادثه ۱۱ سپتامبر به پرداخت هفت میلیارد دلار محکوم کرد. آن دادگاه بر اساس شکایت ۱۰۰۰ نفر تشخیص داد که جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل حمایت از تروریسم و دادن امکانات به القاعده، در حادثه ۱۱ سپتامبر شراکت داشته است. این حکم در سپتامبر امسال نیز دوباره صادرشده است؛ اما هنوز هیچ‌گونه مبلغی از سرمایه‌های دولت ایران در اختیار خانواده‌های قربانیان قرار نگرفته است.