قلمرو آدم‌ربایان؛ کودک ۱۰ ساله‌ یک زوج پزشک در مزارشریف ربوده شد

ده‌ها بازرگان و پزشک مطرح برای اینکه به دام آدم‌ربایان نیفتند، افغانستان را ترک کرده‌اند

ایندیپندنت فارسی

منابع محلی در شهر مزارشریف روز سه‌شنبه، نهم آذر، خبر دادند که آدم‌ربایان سدره هشت ساله، فرزند یک زوج پزشک در مزارشریف را حوالی ساعت ۸ صبح به وقت محلی، از مرکز این شهر ربوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های محلی، افراد مسلح ناشناس سدره هشت ساله را که صبح روز سه‌شنبه، در راه مدرسه بود، از منطقه بخدی در مرکز مزارشریف ربوده‌اند. یکی از پزشکان بیمارستان دولتی ابوعلی سینا مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفت: «داوود و وژمه راتب پدر و مادر سدره‌اند که هر دو پزشک‌اند و در بخش بهداشت مزارشریف کار می‌کنند.»

این منبع افزود که از سرنوشت سدره تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست و آدم‌ربایان تا پنج ساعت پس از ربودن سدره با خانواده او تماس نگرفته‌اند. به گفته او، پدر و مادر سدره واقعه را به مسئولان امنیتی طالبان در مزارشریف اطلاع داده‌اند، اما برای پیگیری و ردیابی این حادثه پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

سدره در یکی از مرکزی‌ترین نواحی شهر مزارشریف، در کنار دفتر صلیب سرخ جهانی، در حالی که در چند قدمی مدرسه خصوصی بلهیکا، جایی که همه روزه برای آموزش آنجا می‌رفت، دزدیده شده است. این آدم‌ربایی در حالی رخ می‌دهد که در سه ماه گذشته، با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، موج آدم‌ربایی، ترور و کشتارهای هدفمند در شهرهای افغانستان به‌ویژه مزارشریف، کابل، هرات و قندهار  به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

منابع آگاه در مزارشریف می‌گویند که در سه ماه گذشته، آدم‌ربایان دست‌کم ۱۰ پزشک و بازرگان مطرح این شهر را ربوده‌اند که شماری از آنان با پرداخت مبالغ هنگفت آزاد شده و شماری دیگر هنوز در حبس‌اند. یک بازرگان محلی که در بخش واردات دارو مزارشریف کار می‌کند، می‌گوید: «خانواده‌ افراد ربوده شده تهدید می‌شوند تا در مورد واقعه صحبت نکنند. طالبان به خانواده‌ قربانیان می‌گوید که اگر جزئیات رویداد را به رسانه‌ها منتقل کنند، ممکن است فرد ربوده شده کشته شود.»

این بازرگان می‌افزاید که در سه ماه اخیر و پس از ربودن و کشته شدن شماری از پزشکان و بازرگانان، ده‌ها تن از این دو قشر که از سال‌ها پیش بدین‌سو در عرصه تجارت و بهداشت مزارشریف کار می‌کردند، با خانواده‌ خود این شهر را ترک کرده و به کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان و ترکیه پناه برده‌اند. این افراد در تلاش‌اند که سرمایه‌های در معرض خطر خود را هم از افغانستان خارج کنند.

اتحادیه بازرگانان بخش دارو در افغانستان به تازگی، از افزایش هدف قرار گرفتن توسط آدم‌ربایانی که سوار بر ماشین‌های نظامی طالبان تردد می‌کنند، ابراز نگرانی کرده است. بر اساس آماری که اعضای این اتحادیه اعلام کرده‌اند، از پانزدهم اوت تا پانزدهم نوامبر، ۶۰ نفر در افغانستان ربوده شده‌اند که شماری از آنان تجار دارو و برخی پزشکان مطرح افغانستان بوده‌اند.

یکی از این قربانیان دکتر محمد نادر عالمی، روانپزشک مشهور افغان و بنیان‌گذار بیمارستان تخصصی اعصاب و روان مزارشریف بود. افرادی که خود را ماموران نظامی طالبان معرفی کردند، دکتر عالمی را در روز بیستم سپتامبر بر خودرونظامی طالبان سوار کردند و از مرکز مزارشریف ربودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدم‌ربایان از خانواده دکتر عالمی ۸۰۰ هزار دلار آمریکا درخواست کرده بودند؛ مبلغی که در وضعیت کنونی افغانستان تنها در اختیار بانک‌ها و افرادی معدود است. خانواده دکتر عالمی پس از دو ماه تلاش و با فروش وسایل و املاک خود و  کمک گرفتن از دوستان و آشنایانشان توانستند ۳۵۰ هزار دلار تهیه کنند. مبلغ مذکور بعدازظهر روز پنجشنبه، ۱۸ نوامبر، به آدم‌ربایان تسلیم شد و قرار بود که در عوض آن دکتر عالمی را آزاد کنند اما فردای آن‌ روز یعنی نوزدهم نوامبر، خانواده دکتر عالمی جسد او را از یک گودال در حومه مزارشریف تحویل گرفتند. به این ترتیب آدم‌ربایان هم پول هنگفتی دریافت کردند و هم جان دکتر عالمی را گرفتند. خانواده دکتر عالمی در تلاش‌اند بیمارستان به جا مانده از او را فعال نگه دارند اما همچنان در بیم شکار شدن به دست آدم‌ربایان زندگی می‌کنند.

در حالی که آدم‌ربایی و تروردر سراسر افغانستان، به‌ویژه در شهرهای بزرگ افزایش یافته، رهبران طالبان در دیدار با هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی ادعا می‌کنند که امنیت در افغانستان تامین شده است و بازرگانان خارجی می‌توانند با خیال راحت در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.