با حمایت طالبان، کوچی‌ها زمین‌های ازبک‌ها و ترکمن‌ها در جوزجان را غصب کرده‌اند

اعتراض ساکنان بومی جوزجان به غصب زمین‌هایشان از روز شنبه، ششم آذر، شروع شده است

منابع محلی در جوزجان می‌گویند که کوچی‌های مسلح با حمایت طالبان، ده‌ها هکتار از زمین‌های ترکمن‌ها و ازبک‌ها در شهرستان قوش‌تپه استان شمالی جوزجان را غصب کرده‌اند.

نیازمحمد، یکی از ساکنان شهرستان قوش‌تپه، به ایندیپندنت فارسی گفته است که از دو روز پیش بدین‌ سو، صدها کوچی که شماری از آنان مسلح‌اند، با حمایت فرماندهان محلی طالبان، زمین‌های مربوط به ترکمن‌ها و ازبک‌ها در روستاهای نوآباد، ترکمن قدوق و جرقدوق شهرستان قوش‌تپه را مال خود کرده‌اند. نیازمحمد می‌گوید: «کوچی‌ها فعلا خود را صاحب صلاحیت و قدرت می‌دانند و اکنون که زمان کشت‌وکار فرا رسیده، زمین‌ مردمان بومی را غصب کرده‌اند. آنان حتی ماشین‌ها و وسایل کشاورزی مردم محل را هم صاحب شده‌اند.»

بنا به روایت نیازمحمد، اهالی روستاهای نوآباد، ترکمن قدوق و جر قدوق همه ازبک و ترکمن‌اند و کوچی‌هایی که با حمایت طالبان زمین‌های این روستاها را غصب کرده‌اند، هیچ‌ سند و مدرک معتبری در دست ندارند. از طرفی، مردمان روستاهایی که زمین‌هایشان غصب شده هم مسلح نیستند و این قدرت را ندارند که برای بازپس‌گیری زمین‌هایشان کاری کنند. به گفته او، اعتراض‌های مردم از روز شنبه، ششم آذر، شروع شده و تلاش‌هایی در جریان است تا شاید با پادرمیانی متنفذان قومی، کوچی‌ها زمین‌ها و وسایل غصب شده را به مردم بازگردانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، نیز صبح  دوشنبه، در توییتی نوشت: « از آواره شدن ساکنان محلی ازبک و ترکمن در جوزجان، با حمایت مقام‌های محلی طالبان، خبرهای نگران‌کننده‌ای شنیده می‌شوند.» خانم اکبر اضافه کرده است که مردم نباید در ترس زندگی کنند و طالبان باید این روند را متوقف کنند.

یک منبع در شهر شبرغان، مرکز جوزجان، نیز تایید کرده است که مقام‌های محلی طالبان از کوچی‌ها حمایت می‌کنند و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، صدها جریب زمین در حومه‌ شبرغان میان کوچی‌ها و پشتون‌هایی که از سایر ولایات به جوزجان کوچ کرده‌اند، توزیع شده است. به گفته این منبع، مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان که خود از ترکمن‌های بومی جوزجان است، در تلاش است از غصب زمین‌ ترکمن‌ها و ازبک‌ها جلوگیری کند.

در ویدیویی که از اعتراض‌های ترکمن‌ها و ازبک‌های ساکن قوش تپه منتشر شده است، دیده می‌شود که ده‌ها مرد در حالی که چوب‌ در دست دارند، در اعتراض به غصب زمین‌های خود تجمع کرده‌اند. فردی که این ویدیوی را ضبط کرده است، می‌گوید: «کوچی‌ها زمین‌ها، خودروهای باربری و تراکتورهای مردم را غصب کرده‌اند و ترکمن‌ها و ازبک‌های محل تحت ظلم و ستم‌اند.» او ادعا می‌کند که شماری از مردم از خانه‌های خود نیز آواره شده‌اند.

مقام‌های محلی طالبان در جوزجان تاکنون درباره غصب زمین‌ اهالی بومی جوزجان اظهارنظر نکرده‌اند.

پیش از این و در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان، فرماندهان این گروه صدها خانواده به‌ویژه از قوم هزاره در دایکندی، غزنی، پنجشیر، بلخ و هلمند، را به کوچ اجباری وادار کردند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، در تاریخ ۲۲ اکتبر با انتشار گزارشی، غصب خانه‌ها و کوچ اجباری مردم در نظام طالبان را محکوم کرد و از سران این گروه خواست از اقدام‌های ضد انسانی و سرکوب گروه‌های قومی و مذهبی خودداری کنند.