دوز سوم واکسن کرونا در ایران؛ تولید داخلی یا وارداتی؟

وزیر بهداشت از پیش‌خرید واکسن‌های تولید داخل در ایران خبر داد 

کمیته علمی کرونا در ایران اعلام کرد که این کمیته با تزریق دوز سوم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال موافقت کرد-عکس از تجارت‌نیوز

آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که همچنان بیش از ۳۰ درصد جمعیت هدف ایران، دوز دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و تعداد افرادی که دوز سوم را تزریق کرده‌اند، حدود یک میلیون نفر است. این در حالی‌ است که شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون، نگرانی‌های جدیدی در جامعه جهانی و ایران ایجاد کرده است.

به دنبال افزایش نگرانی‌ها، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا در ایران، اعلام کرد که این کمیته با تزریق دوز سوم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال موافقت کرده است. دبیر کمیته علمی کرونا در حالی این خبر را اعلام کرد که پیش‌تر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، گفته بود واردات واکسن کرونا متوقف می‌شود و این به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد احتمالا با استفاده از واکسن‌های تولید داخل، تزریق دوز سوم واکسن کرونا را در دستور کار قرار دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام حمیدرضا جماعتی، تمامی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا در جلسه اخیر خود بر تزریق دوز سوم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال تاکید کرده‌اند. او با بیان اینکه چگونگی اجرا و زمان‌بندی این طرح را وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، افزود که مواردی از سویه اومیکرون در کشورهای مختلف شناسایی شده است و به دلیل سرایت بالای این جهش، نگرانی‌هایی وجود دارد. 

جماعتی راه مقابله با ورود سویه‌های جدید را محدودیت در مبادی مرزی دانست و گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، تصمیم‌گیری و محدودیت‌هایی را اعمال کند؛ چون این افراد می‌توانند منشا موج‌ بیماری در کشور شوند.

در خبری دیگر، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز گفته است که بر اساس تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود از شش کشور به ایران ممنوع شده است. عین‌اللهی با بیان اینکه هنوز موردی از واریانت اومیکرون در ایران شناسایی نشده، از افرادی که هنوز برای واکسیناسیون علیه این بیماری اقدام نکرده‌اند، خواست در اسرع وقت برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر بهداشت با تایید تزریق دوز سوم به افراد بالای ۱۸ سال گفت که در صورت ادامه یافتن همه‌‌گیری کرونا، واکسن آن باید همچون واکسن آنفلوانزا سالانه تزریق شود.

بهرام عین‌اللهی، روز پنجشنبه، ۴ آذر، در جریان بازدید از یکی از مراکز واکسیناسیون، از «تلاش برای توقف واردات واکسن» و «تکیه بر توان داخلی» خبر داده بود. گفته‌های او نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، دولت جمهوری اسلامی ایران به واکسن‌های تولید داخل متکی خواهد بود. به‌خصوص اینکه بنا به اعلام عین‌اللهی، قرار است واکسن‌های داخلی پیش‌‌خرید شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تولید داخلی واکسن به ما اطمینان می‌بخشد که در آینده با چالش مواجه نمی‌شویم، تاکید کرد: «ستاد ملی مقابله با کرونا به واکسن‌سازان داخلی برای صادرات ۲۰ درصد تولید داخل مجوز داده و هیچ‌کدام از واکسن‌سازان داخلی که واکسن آنان تایید شده است، اعلام نکرده‌اند که تولید را متوقف کرده‌اند و ما از آنان حمایت خواهیم کرد.» 

پیش‌تر برخی شرکت‌های داخلی تولید واکسن مثل فخرا و رازی به واردات واکسن کرونا اعتراض کرده بودند. به دنبال این اعتراض‌ها، سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی به واکسن‌سازان داخلی اختصاص داده می‌شود. حالا نیز وزیر بهداشت در حالی از پیش‌خرید واکسن‌های داخلی خبر داده است که سازمان جهانی بهداشت هیچ‌یک از واکسن‌های ایرانی را تایید نکرده است.