طوفان خورشیدی ممکن است شبکه برق و ماهواره‌ها را با اختلال مواجه کند

دانشمندان در مورد تاثیرات احتمالی طوفان خورشیدی هشدار دادند

یک طوفان خورشیدی ممکن است به قدری فاجعه‌بار باشد که تمام جهان را در یک «آخرالزمان اینترنتی» فرو ببرد‌ـ NASA/ AFP

به گفته کارشناسان، در پی از خروج پلاسما از خورشید احتمال دارد طوفان‌های کوچک ژئومغناطیسی به زمین برسند.

متخصصان می‌گویند که این طوفان‌های جزئی ممکن است بر برخی از دستگاه‌ها و تجهیزات روی زمین اثر بگذارند و همچنین در برخی مناطق شمالی شفق قطبی ایجاد کنند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود خروج جرم تاج خورشیدی (CME) آزاد شده از خورشید به میدان مغناطیسی زمین برخورد کند.

اما به‌رغم برخی گزارش‌ها که نشان می‌دهد دلیلی برای نگرانی وجود دارد، جای نگرانی نیست و هرگونه تاثیر احتمالا بسیار محدود خواهد بود.

 سازمان ملی هواشناسی بریتانیا (Met Office) اعلام کرده است که خروج جرم تاج خورشیدی (CME) احتمالا اواخر روز شنبه یا اوایل یکشنبه [به زمین] خواهد رسید.

بر این اساس گمان می‌رود [که این خروج جرم تاج خورشیدی] به احتمال ۳۰ درصد به طوفان جزئی یا طوفان [ژئومغناطیسی] از نوع جی۱ (G1) منجر شود که احتمالا در روز یکشنبه به اوج خود خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طوفان‌های ژئومغناطیسی در مقیاسی طبقه‌بندی می‌شوند که با جی۱ (G1) آغاز می‌شوند و پس از آن افزایش می‌یابند و در آن جی۲ (G2)، دو برابرقدرتمندتر از جی۱ (G1) است و به همین ترتیب تا آخر.

یک طوفان از نوع جی۱می‌تواند به وقوع نوسان‌‌های کوچک در شبکه برق منجر شود و بر ماهواره‌ها و همچنین احتمال ایجاد شفق قطبی اثراتی داشته باشد.

سازمان ملی هواشناسی بریتانیا هشدار می دهد که در صورت تاثیر هم‌زمان یک «حفره تاجی» دوم، ممکن است فعالیت ژئومغناطیسی بیش از حد انتظار باشد. این سازمان اعلام کرده است که احتمال آن و اینکه چه زمانی ممکن است [به زمین] برسد معلوم نیست اما مشخص است که اثرات آن اندک خواهند بود.

© The Independent

بیشتر از جهان