هشت‌پایان و برخی از سخت‌پوستان «احساس» دارند

زنده پختن خرچنگ دریایی بدون بی‌حسی، در آمریکا، سوئیس، نروژ، اتریش، و نیوزلند غیرقانونی است

AUL ZINKEN / AFP

دولت بریتانیا قانون جدیدی در دستور کار دارد  که بر اساس آن یک گروه از جانوران آبزی، از جمله هشت‌پا، ماهی مرکب، خرچنگ، و خرچنگ دریایی در رده موجودات حساس قرار داده می‌گیرند.

لایحه «رفاه حیوانات حساس» در اصل تنها شامل مهره‌داران  می‌شد، اما در ماه نوامبر دولت اعلام کرد که نرم‌تنان، از جمله هشت‌پا، ده‌پا و ماهی مرکب، و نیز سخت‌پوستانی چون خرچنگ، خرچنگ دریایی و میگو هم به رده موجودات حساس پیوسته‌اند و دولت باید رفاه و آسایش آن‌ها را در تصمیمات آتی خود در زمینه‌های مرتبط با آنان، در نظر گیرد.

انگیزه افزودن این جانوران به فهرست حیوانات حساس، گزارشی بود که دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (ال اس ئی)  بر مبنای صدها پژوهش علمی در مورد این دو گروه از جانوران آبزی منتشر کرد.

جاناتان بِرچ، پژوهشگر ارشد و فیلسوف علوم بیولوژیک در دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی لندن، گفت: «ما پس از مرور بیش از ۳۰۰ پژوهش علمی به این نتیجه رسیده‌ایم که نرم‌تنان و سخت‌پوستان آبزی باید در رده حیوانات حساس قرار گیرند و شامل قانون رفاه حیوانات شوند. خوشوقتم که دولت توصیه تیم مرا پذیرفته است.» 

در گذشته اثبات این که جانوری به گروه حیوانات حساس تعلق دارد یا نه، همواره دشوار بوده است، زیرا تعریف «حساس بودن» در مورد بسیاری از جانوران آسان نیست.

پژوهشگران می‌گویند «حساسیت، قابلیت احساس کردن است، مثل حس درد، لذت، گرسنگی، تشنگی، گرما، شادی، راحتی و هیجان»،  اما قانونگذاران عمدتا «احساس درد» را به‌عنوان نکته محوری در لایحه رفاه حیوانات درنظر گرفته‌اند. 

پژوهش‌های جدید روی شواهد اشکال مختلف مراکز دریافت درد، مثل داشتن گیرنده‌های عصبی درد و نواحی ویژه مرتبط با درد در مغز حیوان، و نیز آزمایش‌های رفتاری تمرکز دارد  که نشان می‌دهد جانوران از شرایط اضطراب‌آور  و ایجاد درد پرهیز می‌کنند.‌‌  

لُرد زَک گلداسمیت، مسئول رفاه حیوانات در دولت بریتانیا، می‌گوید: «لایحه رفاه حیوانات حساس،  ضامن این اطمینان می‌شود که در قوانین جدید، سلامت این حیوانات مد نظر قرار گیرد. اکنون علم نشان داده است که نرم‌تنان و سخت‌پوستان آبزی احساس درد می‌کنند و باید زیر پوشش این قانون مهم قرار گیرند.» 

با این همه، این آبزیان همچنان تحت قوانین جاری، بی‌رحمانه درمحفظه‌های آب بسیار سرد نقل و انتقال داده می‌شوند  و زنده در آب‌جوش انداخته و پخته می‌شوند.

زنده پختن خرچنگ دریایی بدون بی‌حسی، در آمریکا، سوئیس، نروژ، اتریش، و نیوزلند غیرقانونی است.

بیشتر از جهان