شهروند ایرانی در کنیا، مظنون به فعالیت تروریستی علیه اسرائیل در شرق آفریقا

به گفته رسانه‌های کنیا، محمد سعید گلابی برای جمهوری اسلامی ایران کار می‌کرده و قصد فعالیت تروریستی داشته است

پلیس کنیا در حال بازرسی خودروها در نایروبی - SIMON MAINA / AFP

بر مبنای گزارشی، یک شهروند ایرانی در کنیا در تدارک فعالیت‌های تروریستی در آن کشور و کشورهای همسایه بوده است. روزنامه «استارِ» نایروبی روز یکشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت که نهادهای امنیتی کنیا باور دارند که محمدسعید گلابی که اغلب در کنیا و سایر کشورهای منطقه شرق آفریقا حاضر می‌شده است، قصد داشته حملاتی علیه اهداف محلی و اسرائیلی انجام دهد. 

از گزارش روزنامه استار روشن نبود که آقای گلابی دستگیر شده است یا خیر. روزنامه «هاآرتز» اسرائيل نیز تاکید کرده است که معلوم نیست گلابی بازداشت شده باشد، اما روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست خبر از دستگیری او داده است. 

«استار» به نقل از چند منبع در پلیس آن کشور نوشت که مقامات نایروبی مدت‌ها است «فعالیت‌های تروریستی گلابی و برخی از همکاران محلی او را زیر نظر داشته‌اند و متقاعد شده‌اند که ارتباطی بین او و فعالیت‌های تروریستی وجود دارد.»

یک مقام ارشد در واحد پلیس ضدتروریستی کنیا به «استار» گفت: «ما مدتی است او و افرادی را که با آن‌ها در تماس بوده است، زیر نظر داشته‌ایم. دلایل کافی داریم که باور داشته باشیم ایشان با این گروه‌های تروریستی همکاری می‌کند.» 

این روزنامه کنیایی در ادامه نوشت که آقای گلابی برای نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند و گروهی از شهروندان کنیا را به خدمت گرفته است تا اطلاعاتی در مورد برخی نهادهای خصوصی و عمومی با هدف حمله به آن‌ها، جمع‌آوری کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. رسانه‌های ایرانی و فارسی‌زبان هنوز این خبر را منعکس نکرده‌اند.

اخیرا در کنیا شاهد فرار سه زندانی محکوم‌شده با اتهاماتی در زمینه فعالیت‌های تروریستی از زندان فوق‌امنیتی کامیتی بودیم و همین امر باعث شده است که فضای امنیتی شدیدی در کشور برقرار باشد. «استار» نوشته است که گزارش نهادهای امنیتی در مورد آقای گلابی را رویت کرده است. 

سه زندانی مزبور که اخیرا از زندان کامیتی در کنیا گریختند، مشرف عبدالله، جوزف اودیامبو، و محمدعلی ابیکار، از اعضای گروه اسلام‌گرای «الشباب» سومالی هستند که مرتبط با القاعده است. مهم‌ترین فرد در میان آنان، ابیکار است که به دلیل نقش داشتن در حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ به دانشگاه گاریسا (که در جریان آن ۱۴۸ دانشجو کشته شدند) به ۴۱ سال زندان محکوم شده بود. آقای عبدالله با نام مستعار «زرقاوی» نیز در سال ۲۰۱۲ در پی مشارکت در حمله نافرجام به ساختمان‌های پارلمان در نایروبی، دستگیر شد. زندانی سوم، اودیامبو، نیز در سال ۲۰۱۹ در سومالی و به جرم سربازگیری برای الشباب دستگیر شده بود. 

این سه نفر در حال فرار به سوی سومالی بودند که دوباره دستگیر شدند و به زندان بازگردانده شدند. 

آهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا، اخیرا از نهادهای امنیتی این کشور خواسته بود دقت بیشتری به خرج دهند. در پی فرار آن سه زندانی، رئیس مجموعه زندان‌های کنیا از کار خود برکنار شد. جورج کینوتی، رئیس «اداره تحقیقات جنایی» پلیس کنیا، گفت: «عملیات‌ها و تحقیقات‌مان را درباره سرنخ‌هایی که داشتیم، افزایش داده‌ایم. چون قبلا مورد حمله قرار گرفته‌ایم، مدام در حال جست‌وجو و مراقبت هستیم.»

این نخستین بار نیست که افرادی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و به اتهام فعالیت‌های تروریستی، در کنیا دستگیر شده‌اند. در سال ۲۰۱۲ دو شهروند ایران، احمد ابوالفتحی محمد و سیدمنصور موسوی، با اتهام تهیه و مالکیت بدون جواز مواد منفجره محاکمه شدند. طبق اسناد دادگاه، آن دو پانزده کیلوگرم مواد منفجره را در یک باشگاه گلف در بندر مومباسا پنهان کرده بودند. آقایان محمد و موسوی هر دو منکر هرگونه جرم شدند و در دادگاه گفتند که پلیس آن‌ها را شکنجه کرده است. 

نهادهای امنیتی کنیا در سال ۲۰۱۵ نیز دو نفر را به ظن تروریسم و ارتباط با حکومت ایران دستگیر کردند و مدعی شدند که هر دو در تدارک حمله به اهداف غربی بودند. ابوبکر صدیق لووِ ۶۹ ساله و یاسین سامبای جمعه ۲۵ ساله، متهم به تدارک عملیات تروریستی و جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی حکومت ایران بودند. آن دو به تدارک حملات تروریستی اعتراف کردند و به تخمین دولت کنیا، قصدشان حمله به هتل‌هایی در نایروبی بود که گردشگران، تجار، و دیپلمات‌های غربی، مکررا در آن‌ها حضور می‌یابند. 

طبق برخی روایات، آقای لوو از چهره‌های شاخص جامعه کوچک شیعیان کنیا دانسته می‌شود و به گفته نهادهای امنیتی، برای «نیروی قدس» سپاه پاسداران کار می‌کرده است که تحت فرماندهی وقت قاسم سلیمانی، به سازمانی جهانی تبدیل شده و حضور چشمگیری در قاره آفریقا دارد. «نیروی قدس» در جنگ‌های داخلی آفریقا، از جمله در جمهوری آفریقای مرکزی نیز دخالت کرده است و در سنگال نیز حضور دارد. به گفته دادستانی، آقای جمعه یکی از دانشجویانی بود که لوو موفق شد به خدمت گیرد و فعالیت‌های او در این زمینه بخشی از تلاش نیروی قدس برای گسترش فعالیت در منطقه شرق آفریقا بوده است. 

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا در فوریه ۲۰۲۱ گزارش داد که دستگاه‌های اطلاعاتی اتیوپی در همکاری با کشورهای دوست موفق شدند حلقه‌ای از ۱۵ نفر را با مقادیری تسلیحات و مواد منفجره دستگیر کنند. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران یکی از محافل خود در آدیس‌آبابا را در پاییز ۲۰۲۰ فعال کردند تا از آمریکا و اسرائیل جاسوسی کند. ضمنا گروه دیگری نیز کشف شد که قصد حمله به سفارت امارات متحده عربی در خارطوم داشت. رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که هدف گروه آدیس‌آبابا حمله به یکی از سفارت‌های اسرائیل در منطقه شرق آفریقا بوده است. مقامات اطلاعاتی گفتند که شهروندان دوتابعیتی ایران و اروپا این حملات را تدارک می‌دیدند، و این‌را بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انتقام گرفتن در پی ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا و محسن فخری‌زاده توسط اسرائیل، دانستند. 

مقامات کنیا در مواردی موفق به توقف حملات تروریستی شده‌اند که آخرین نمونه شاخص آن در ماه اوت رخ داد. در آن ماه همکاری کنیا با چند کشور باعث شد دو مظنون به تدارک تروریسم (یکی کنیایی و دیگری تانزانیایی) که تصور می‌رفت اعضای الشباب باشند، دستگیر شوند. این دو ظاهرا قصد داشتند به «کشتی لیکونی» حمله کنند که یک سرویس پرمسافر در مومباسا است و بخش جزیره‌ای مومباسا را به حومه لیکونی در سرزمین اصلی کشور متصل می‌کند. 

«استار» به نقل از گزارش نهادهای امنیتی کنیا نوشت که فعالیت‌های این نهادها باعث شده است فضای عملیاتی عناصر تبه‌کار محلی که در ارتباط با الشباب و سایر گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کنند، محدود شود. 

کنیا روابط خوبی با غرب و اسرائيل دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دقیقا چهار سال پیش (۲۸ نوامبر ۲۰۱۷) برای دیداری رسمی به نایروبی رفت و با آقای کنیاتا ملاقات کرد. آقای نتانیاهو در پی دستگیری دو شهروند ایرانی در سال ۲۰۱۲، گفته بود که اطلاعات تل‌آویو نشان می‌دهد که این دو در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند و قصد حمله به اهداف اسرائيلی داشته‌اند. در رسانه‌های کنیا گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال ارتباط این دو ایرانی با الشباب و القاعده نیز  وجود داشت. نیروهای حکومت ایران البته سابقه ارتباط عملیاتی با نیروهای القاعده در کشورهایی همچون بوسنی هرزگوین را دارند و چنان ارتباطی در آفریقا نیز محتمل است.