طالبان در مرزهای افغانستان نیرو جابه‌جا می‌کنند

پیش‌ازاین یگان انتحاری طالبان به مرز با تاجیکستان منتقل شده بود

 بازدید رئیس نیروهای مرزی طالبان از شهرستان اسپین بولدک، قندهار- خبرگزاری باختر

شیرمحمد شریف، رئیس عمومی نیروهای مرزی در وزارت داخله طالبان، گفته است به‌زودی نیروهای طالبان در مرزهای افغانستان جابه‌جا می‌شوند.

خبرگزاری باختر، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، نوشته است که شیرمحمد شریف، رئیس عمومی نیروهای مرزی وزارت داخله طالبان، شنبه ۶ آذر، در جریان سفر به شهرستان مرزی اسپین بولدک در قندهار گفته است: «به‌زودی نیروهای مرزی طالبان در مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه جابه‌جا می‌شوند.»

شیرمحمد شریف گفته است نیروهای مرزی برای طالبان اهمیت ویژه‌ای دارند و او تلاش می‌کند هر چه زودتر نیروهای مرزی را در مرزها جابه‌جا کند.

در همین حال، ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان نیز در جمعی از نظامیان این گروه گفته است که او در تلاش است تا نیروی هوایی مستقل و بی‌نیاز از کشورهای خارجی ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا یعقوب گفته است: «نیروی هوایی افغانستان باید بی‌نیاز از آمریکا، هندوستان، ازبکستان و دیگر کشورها باشد.»

ملا یعقوب توضیح نداده است که این نیرو با حمایت مالی کدام کشور یا سازمان ایجاد خواهد شد. او در حالی از ایجاد نیروی هوایی مستقل و بی‌نیاز صحبت کرده است که اوایل نوامبر، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از ازبکستان تقاضا کرد تا در بازسازی و تجهیز فرودگاه مولانا جلال‌الدین در شهر مزارشریف، به طالبان کمک کند.

رهبران طالبان در سه ماه اخیر، بیشتر از همه بخش‌ها بر آموزش و تجهیز نیروهای نظامی‌شان تاکید کرده‌اند و در این مدت، در تمامی استان‌های افغانستان، برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت (یک الی دوماهه) برای نظامیان طالبان برگزار شده است. با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فروپاشی دولت، ادوات و سازوبرگ نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار آمریکایی، به دست طالبان افتاده است و نظامیان این گروه در سه ماه گذشته تلاش کرده‌اند تا نحوه استفاده از این ادوات را بیاموزند.

مشخص نیست که طالبان در بخش حفاظت از مرزها چه تعداد نیرو دارد، اما قبل از این، یگان‌های انتحاری این گروه، در مرز استان بدخشان افغانستان با تاجیکستان مستقر شده بودند.