نگرانی مقام امنیتی روس از نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به روسیه

«تروریست‌ها می‌‎توانند از افغانستان خود را به روسیه برسانند»

«برای بهبود وضعیت کنونی افغانستان هیچ دلیل خوشبینانه‌‌ای وجود ندارد و بعید است که این وضعیت تغییر کند» - Wakil Kohsar / AFP

الکسندر گربنکین، معاون دبیر شورای امنیت روسیه، به روزنامه‌ دولتی روسییسکایا گازتا گفته است که وضعیت پیش‌آمده در افغانستان نگران‌کننده و در حال بدتر شدن است و به همین دلیل تروریست‌ها می‌توانند خود را از افغانستان به آسیای میانه و از طریق قزاقستان به روسیه برسانند.

گربنکین گفته است برای بهبود وضعیت کنونی افغانستان هیچ دلیل خوشبینانه‌‌ای وجود ندارد و بعید است که این وضعیت تغییر کند. او هشدار داده است که ادامه اوضاع کنونی افغانستان افزایش قاچاق مواد مخدر و رشد بی‌رویه مهاجرت افغان‌هارا در پی خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفته است: «در پی فقر و کشتار بی‌رویه شهروندان در افغانستان، خطر قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر و موج مهاجرت افزایش می‌یابد.»

به گفته کربنگین، شبه‌نظامیان و تروریست‌ها می‌توانند با عبور از مرز قزاقستان به کشورهای منطقه آسیای مرکزی و از طریق آن کشورها به روسیه نفوذ کنند.

با وجودی که با تسلط طالبان بر افغانستان، روابط میان دولت روسیه و رهبران گروه طالبان بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته، مقام‌های امنیتی روسیه همچنان از نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به کشورهای آسیای میانه و روسیه نگران‌اند.