اولین خلبان زن عرب، مدیر مدرسه‌ای در امارات شد

فاتنه تنها دانش‌آموز دختر در کلاس خود در سال ۱۹۷۳ بود و در سن ۱۴ سالگی جوان‌ترین خلبان زن جهان شد

فاتنه البیطار در ۱۴ سالگی آسمان را فتح کرد و تبدیل به جوان‌ترین زن جهان شد که این کار را انجام داده است.

البیطار در سال ۱۹۵۹ در سوریه متولد شد و در سه‌ماهگی به امارات متحده عربی آمد که در آن زمان به آن Trucial States می‌گفتند. او در اولین مدرسه هوانوردی که در ۱۶ ماه می سال ۱۹۷۱ و در کنفدراسیون‌های قبیله‌ای عرب تحت سلطه استعمار انگلیس افتتاح شد، ثبت‌نام کرد. این نوجوان دلیر از یک خانواده سوری متمول بود و پدرش مدت‌ها قبل از تاسیس امارات به‌عنوان یک کشور عربی یکی از پیشگامان صنعت نشر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاتنه دوره‌های آموزشی خود را زیر نظر مربی‌اش، کاپیتان عادل‌الدیب که موسس مدرسه‌ هوانوردی و مدیر آن تا سال ۱۹۷۶ بود، آغاز کرد. والدین‌ البیطار از جاه‌طلبی‌های هوانوردی او حمایت می‌کردند و هنگامی‌که بالاخره مجوز پرواز گرفت، رویای او محقق شد. فاتنه ۷۰۰ ساعت پرواز را پشت سر گذاشت و تنها دانش‌آموز دختر در کلاس خود در سال ۱۹۷۳ بود.

او اولین خلبان زن عرب شد؛ شاهکاری حیرت‌انگیز که توجه جهانی را به خود جلب کرد و مطبوعات عرب و غربی را وادار به رقابت برای مصاحبه با او کرد. او در ابتدای دوران حرفه‎‌ای خود به ابوظبی در شارجه و اطراف آن و امارات شمالی فجیره پرواز کرد. البیطار همچنین پروازی به پاکستان و بحرین داشت.

کشف یک اشتیاق جدید

البیطار دوست داشت جزئی جدایی‌ناپذیر از بخش هوانوردی باشد، اما سرنوشت بازی دیگری در آستین داشت. او مجبور شد به همراه شوهرش به انگلیس نقل‌مکان کند. سپس البیطار که تصویری از غرور و عزم عرب بود، علاقه‌مندی و اشتیاق جدیدی در آموزش پیدا کرد. او ابتدا لیسانس خود را از دانشگاه دمشق دریافت کرد و سپس اولین مدرک کارشناسی ارشد خود را در مطالعات اسلامی گرفت. او در ادامه دو مدرک فوق‌لیسانس دیگر در زمینه‌های مدیریت بازرگانی و پیشگامی و رهبری در آموزش‌وپرورش کسب کرد. سومین مدرک کارشناسی ارشد البیطار از دانشگاه ابوظبی بود.

کارشناس آموزش موفق

البیطار اکنون مدیر مدرسه البیان در شارجه است. او درباره‌ دستاوردهای شخصی و حرفه‌ای خود بسیار متواضع است. چهار فرزندش -دو دختر و دو پسر- به شاهکار مادر خود افتخار می‌کنند، چراکه او راهی را انتخاب کرد که کمتر طی شده بود و توانست در آن پیشرفت کند. بااین‌حال تلاش‌های او برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به پرواز موثر نبود و آن‌ها در دانشگاه رشته‌های معمولی مانند مهندسی و پزشکی را انتخاب کردند.

روز هوانوردی غیرنظامی امارات

دستاوردهای هوانوردی البیطار در جشن سالانه موزه شارجه -SMA- در روز هوانوردی غیرنظامی امارات در ۵ اکتبر، روزی که اولین پرواز تجاری به همراه چهار مسافر در امارات فرود آمد، بار دیگر مطرح شد. SMA اسناد و عکس‌های دیده نشده از اولین مدرسه هوانوردی منطقه و برخی از ابزارهای هواشناسی مورداستفاده در فرودگاه بین‌المللی شارجه را به‌نمایش گذاشت. موزه‌ المحطه میزبان نمایشگاه «شارجه، اولین مدرسه پرواز امارات متحده عربی»است که تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ برپا خواهد بود. این نمایشگاه نادر شامل عکس‌ها، نامه‌نگاری‌ها و اسنادی است که به تاریخ فرودگاه المحطه، مدرسه هوانوردی و موفقیت شگفت‌انگیز البیطار می‌پردازد.

بیشتر از جهان