ابراز نگرانی آمریکا از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در اصفهان

«مردم ایران حق دارند ناامیدی خود را فریاد بزنند و دولتشان را پاسخگو بدانند»

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۶ آذر، از سرکوب مردم در اعتراض‌های شهر اصفهان ابراز نگرانی شدید کرد. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، در توییتی نوشت که از سرکوب خشونت‌بار اعتراض مسالمت‌آمیز مردم اصفهان به‌شدت نگران است. او نوشت که مردم ایران حق دارند ناامیدی خود را فریاد بزنند و دولتشان را پاسخگو بدانند.

 

در پی حمله خونین نیروهای جمهوری اسلامی ایران به مردم معترض در اصفهان، چندین نفر مصدوم و ده‌ها نفر دستگیر شده‌اند. نورالدین سلطانیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز شنبه گفت: «۱۹ نفر در بخش‌های چشم‌پزشکی مراکز درمانی بستری هستند.» او از مرخص شدن تعدادی نامعلوم نیز خبر داد، اما آمار کل زخمی‌ها و مصدومان را اعلام نکرد. سلطانیان به خبرگزاری مهر گفته بود که از اعلام تعداد کل زخمی‌شدگان «معذور» است. حکومت ایران با گذشت یک سال، هنوز تعداد رسمی کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ را نیز اعلام نکرده است و تخمین‌ها از چند صد نفر تا ۱۵۰۰ نفر است. 

آقای سلطانیان که پیش از این صحبت از وضعیت وخیم دو نفر از زخمی‌ها کرده بود، در گفت‌وگو با تلویزیون حکومتی ایران گفت هیچ کس در اعتراضات کشته نشده است. بعضی گزارش‌ها از کشته شدن یک نفر در اعتراضات خبر می‌داد، اما برخی از رسانه‌ها در ایران با اشاره به سخنان سلطانیان، آن خبر را تکذیب کردند. سلطانیان گفته بود که مجروحان، هم از میان مردم معترض (که او آنان را «اغتشاشگران» نامید) بوده‌اند، و هم از میان نیروهای امنیتی و انتظامی.

از سوی دیگر، حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، گفت ۶۷ نفر دستگیر شده‌اند. او مدعی شد که این تعداد از طریق «عوامل اطلاعاتی نامحسوس یگان ویژه» و با «مستندسازی و طبق روال قانونی» دستگیر شده‌اند و «عوامل و محرکین اصلی» بوده‌اند. کرمی «معاندین، سلطنت‌طلب‌‌ها و منافقین [سازمان مجاهدین خلق]» را مسئول ناآرامی‌ها دانست. او همچنین گفت که تعدادی از نیروهای یگان ویژه «با داشتن تحمل و صبر زیاد در مقابل سنگ‌پرانی اغتشاشگران زخمی شدند.» این در حالی است که فیلم‌هایی که از اصفهان پخش شده است، شلیک به سوی مردم را نشان می‌دهد. کرمی اما مدعی شد که یگان ویژه از سلاح‌هایی همچون «صوت، پینت‌بال، آب‌پاش، و سلاح‌های مرسوم در دنیا» استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده ناجا در ضمن مدعی شد که تعداد «اغتشاشگران» دو تا سه هزار نفر بوده است و آنان را جدا از ۳۰ تا ۴۰ هزار کشاورزی دانست که پیش از آن، تجمعی با مجوز داشتند. او مدعی شد که «ضدانقلاب» اعتراضات را به خشونت کشانده است. 

منابع غیر حکومتی تعداد دستگیرشدگان را بالاتر می‌دانند. مثلا «سازمان حقوق بشر ایران» در توییتی گفت بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت، و به بازداشتگاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند. این سازمان غیردولتی گفت که سه نفر از بازداشت‌شدگان با آمبولانس مستقیما به بخش «بهداری و سردخانه» زندان منتقل شده‌اند و احتمال می‌رود که کشته شده باشند. 

اعتراضات مردم اصفهان در روز شنبه نیز ادامه یافته است و شعارهایی علیه حکومت ایران در سراسر شهر شنیده می‌شود. در روز جمعه شاهد قطع اینترنت تلفن همراه در تمامی شهر و اینترنت خانگی در بعضی مناطق بودیم. بسیاری گزارش‌ها، از مسدود بودن تماس‌های معمولی با تلفن همراه نیز خبر می‌دادند. نهادهای حرفه‌ای خبر از قطع اینترنت در شهر اهواز نیز داده‌اند.

تظاهرات‌ اصفهان با اعتراض به خشک شدن آب زاینده‌رود و مشکلات کم‌آبی کشاورزان آغاز شد، اما به سرعت گسترش یافت و شعارهایی علیه حکومت داده شد. موج اعتراضات از ۱۷ آبان شروع شده بود و از ۲۸ آبان با نصب چادر در بستر خشک زاینده‌رود، وارد مرحله‌ تازه‌ای شد. صبح پنجشنبه، ۴ آذر، نیروهای امنیتی چادر معترضان را آتش زدند تا شاهد درگیری گسترده مردم و نیروهای امنیتی در روز جمعه باشیم. درگیری‌های جمعه تا پاسی از شب ادامه داشت.