دانشمندان از ذرت بوداده عایق ساختمانی با قابلیت تجزیه‌پذیری ساختند

حدود ۹۰ درصد موادی که هم‌اکنون در عایق‌کاری ساختمان‌ها به کار می‌رود از جنس پلاستیک یا الیاف کانی است

محققان با استفاده از «ریزدانه‌های» ذرت بوداده شیوه‌ای برای ساخت عایق‌های ساختمانی زیست‌پایدار ابداع کرده‌اند - Pexels

ذرت بوداده به‌زودی برای ساخت عایق‌های ساختمانی زیست‌پایدار و جانشین عایق‌های زیست تجزیه‌ناپذیر کنونی به‌کار می‌رود.

محققان با استفاده از «ریزدانه‌های» ذرت بوداده شیوه‌ای برای ساخت عایق‌های ساختمانی زیست‌پایدار ابداع کرده‌اند که خواص عایق گرمایی «عالی» به دست می‌دهد و محافظ مطلوبی در برابر آتش است. محققان دانشگاه گوتینگن آلمان در بیانیه‌ مطبوعاتی روز ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) خود اعلام کرده‌اند که این ماده گیاهی و دوستدار محیط‌زیست جانشین زیست‌پایداری برای محصولات کنونی و نفتی عایق‌کاری ساختمانی است.

حدود ۹۰ درصد موادی که هم‌اکنون در عایق‌کاری ساختمان‌ها به کار می‌رود از جنس پلاستیک یا الیاف کانی است که به‌گفته این محققان زیست تجزیه‌پذیر نیست. در مراحل تولید این مواد دی‌اکسید‌کربن تولید می‌شود و پس از تخریب ساختمان نیز به‌ندرت بازیافت می‌شود و همین به آلایندگی دامن می‌زند و باعث می‌شود زیست‌پایدار نباشد. این محققان خاطرنشان کردند مواد عایق متعارف که از جنس پلی‌استیرن هستند نیز اغلب به محیط‌زیست آسیب می‌زنند و افزودند این پلیمر هم‌چنین هنگامی‌که دفع می‌شوند و به اقیانوس‌ها راه می‌یابند وارد بدن آبزیان می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌چنین طبق تحقیقات، بین جذب پلی‌استیرن به بدن و ابتلا به سرطان، ضعف حافظه و لطمات دستگاه عصبی بدن پیوندهایی وجود دارد، اما این پژوهشگران گفته‌اند ریزدانه‌های ذرت بوداده شبیه پلی‌استیرن و درست به همان کم‌وزنی است، ولی مضرات این مواد شیمیایی را ندارد.

این محققان در این پژوهش که هنوز داوری نهایی نشده است صفحه‌های عایقی از جنس ریزدانه‌های ذرت بوداده ساخته‌اند. این صفحه‌ها گرما را به‌دام می‌اندازد، ضد آب است و محافظ خوبی در برابر آتش نیز هست. در بیانیه علی‌رضا خرازی‌پور، رئیس این گروه تحقیقاتی دانشگاه گوتینگن آمده است: با این فرایند جدید و مبتنی بر صنعت پلاستیک می‌توان صفحه‌های عایق را به‌صورت مقرون‌به‌صرفه و در مقیاس صنعتی تولید کرد. دکتر خرازی‌پور افزود: این ابداع به‌خصوص در حوزه عایق‌کاری ساختمانی باعث می‌شود مواد عایق طبیعی دیگر فقط در سیطره محصولاتی نباشد که در بازار جایگاهی ویژه دارند.

این محققان معتقدند این ماده جدید به دلیل آنکه آب را پس می‌زند و عایق گرمایی است، فرصت‌های بیش‌تری برای کاربردهای عملی فراهم می‌آورد و عمر مفید بیش‌تری هم دارد. میشائیل کوبلک، همکار این پژوهش و مدیرعامل گروه بچل که در حوزه صدور گواهی بخش‌های انحصاری فعالیت می‌کند افزود: عایق ساخته‌شده از ذرت بوداده، مکمل مطلوب محصولات پرکیفیت ما است و به‌‌ این‌ ترتیب حتی می‌توانیم به نیازهای مختلف بازار و مشتریانمان دقیق‌تر پاسخ بدهیم.

© The Independent

بیشتر از علوم