ابداع روشی جدید برای تولید سوخت از هوا

این دستگاه می‌تواند درنهایت برای تولید سوخت‌های کربن خنثی در صنعنت حمل‌ونقل استفاده شود

یکی از گزینه‌ها ساخت سوخت‌های جایگزین جدیدی است که به‌طور مصنوعی از آب و دی‌اکسیدکربن و با انرژی خورشیدی تولید می‌شوند - ATTA KENARE / AFP

دانشمندان می‌گویند دستگاه جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند از نور خورشید و هوا سوخت تولید کند. این دستگاه جدید از این جهت قابل توجه است که می‌تواند تحت شرایط میدانی و نه شرایط تخصصی و ویژه آزمایشگاهی کار کند. این دستگاه می‌تواند درنهایت به منظور تولید سوخت‌های کربن خنثی برای مواردی چون حمل‌ونقل هوایی و ترابری استفاده شود؛ در عین حال مهندسان کاشف این موضوع یادآور می‌شوند که این کار به میزان قابل توجهی توسعه و بهبود در مقیاس انبوه نیاز دارد.

[اختراع] این دستگاه بخشی از یک تلاش گسترده‌تر به‌منظور ایجاد فرایندهای جدیدی است که می‌تواند به کاهش هشت درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن تولید انسان که از پرواز و حمل‌ونقل ناشی می‌شود، کمک کند.

یکی از گزینه‌ها ساخت سوخت‌های جایگزین جدیدی است که مانند نفت‌سفید یا گازوئیل کنونی کار می‌‌کنند اما به‌طور مصنوعی از آب و دی‌اکسیدکربن و با انرژی خورشیدی تولید می‌شوند. دانشمندان در ساخت اجزای منفرد چنین دستگاهی موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند اما مشخص شده که ایجاد یک دستگاه کامل، به‌طوری که در شرایط دنیای واقعی قابل استفاده باشد، به‌مراتب دشوارتر است.

مهندسانی چون آلو استاینفر و همکارانش یک نمونه عملی از این دستگاه را روی پشت‌بام موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH)، دانشگاهی که این پژوهش در آن انجام شد، ساختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده بود؛ یک بخش جذب هوا که آب و دی‌اکسیدکربن را از هوا می گیرد، یک بخش خورشیدی که انرژی خورشیدی را دریافت و از آن برای تبدیل این مواد به مخلوطی از اکسیژن و مونواکسیدکربن استفاده می‌کند و بخش دیگری که این گاز را به مایع تبدیل می‌کند به طوری که بشود از آن به عنوان سوخت استفاده کرد.

اگر این دستگاه ارتقا یابد و به اندازه کافی بزرگ شود، به‌صورت بالقوه قادر است نیاز [بازار به] نفت‌سفید سبز خیلی کمتر از این را که در حال حاضر بازارهای حمل‌و‌نقل هوایی و ترابری را تامین می‌کند، برآورده کند. اما این کار به دستگاه‌های تولید انبوه نیاز دارد -تقریبا به وسعت نیم درصد صحرای بزرگ آفریقا- و چنین سوختی در وهله اول از نفت گران‌تر خواهد شد.

دانشمندان یادآور می‌شوند که از این رو باید حمایت سیاسی و روش‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاری اولیه روی این سوخت وجود داشته باشد.

این پژوهش در مقاله جدیدی با عنوان «سوخت‌های جایگزین از نور خورشید و هوا» امروز (جمعه) در مجله «نیچر» (Nature) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی