وزیر علوم: حضور زاکانی و قالیباف در هیئت‌امنای دانشگاه تهران برای کمک به رشد بوده است

«هیئت امنا هر سال دو جلسه دوساعته دارد و خیلی جلسات زیادی ندارد»

انتصاب قالیباف و زاکانی به هیئت امنا واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است - عکس از اقتصاد آنلاین

در پی اعتراضات اخیر به انتصاب محمد باقر قالیباف و علیرضا زاکانی به سمت هیئت امنای دانشگاه تهران، وزیر علوم اظهار داشت بحث هیئت امنا این است که کسانی انتخاب شوند که بتوانند کمک کنند، دانشگاه‌ها در مسیر رشد قرار بگیرند. 

در بند ج قانون هیات امنا دانشگاه تهران اشاره شده است که اعضا باید از شخصیت‌های علمی، فرهنگی یا اجتماعی، محلی و کشوری باشند که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط نیز داشته باشند.

به گزارش ایلنا، محمدعلی زلفی گل در پاسخ به این موضوع گفت: «رئیس مجلس آقای محمد باقر قالیباف خودشان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند و رتبه علمی دانشیاری دارد. همچنین آقای دکتر زاکانی هم یک شخصیت علمی است.»

او همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه مسئولیت این افراد، آیا اساساً فرصت رسیدگی به مسائل دانشگاه را دارند یا خیر، گفت: «هیئت امنا هر سال دو جلسه دوساعته دارد و خیلی جلسات زیادی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان انتصاب محمد باقر قالیباف و علیرضا زاکانی به هیئت امنایی دانشگاه تهران، موجی از واکنش‌ها در کشور شکل گرفته است. پیش‌تر و در دولت قبلی نیز حضور محمد جواد ظریف و عبدالناصر همتی به سمت هیئت امنا موجب انتقادات فراوانی شده بود. با این حال به نظر می رسد روند انتخاب مقام‌های سیاسی در سمت‌های علمی و ایجاد وجهه فرهنگی برای آنها همچنان ادامه دارد.

مردم نیز در فضای مجازی به مقایسه اعضای سابق هیئت امنای دانشگاه تهران با هیئت فعلی پرداختند.

اما هیئت امنای دانشگاه تهران بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۰چه کسانی بودند؟ پروفسورمحمودحسابی، دکترعلی اصغرحکمت، دکتر پرویز ناتل خانلری،دکترعیسی صدیق، دکترمحمودافشار، دکترعلی اکبرسیاسی ،دکترسیدحسین نصر.

فارغ از این بحث نحوه دریافت مدارک تحصیلی مسئولان جمهوری اسلامی همچنان سوژه بحث منتقدان است. در حالی که طی سالهای اخیر بارها نسبت به مدارک جعلی یا بی اعتبار مسئولان جمهوری اسلامی صحبت شده است، اما همچنان از افرادی که با عنوان «خودی های نظام» شناخته می‌شوند، استفاده می‌شود.