حادثه مرگبار در معدن زغال‌سنگ روسیه دست‌کم ۵۲ کشته برجای گذاشت

سه نفر از مسئولان ارشد معدن، ازجمله مدیر و معاونش، به ظن نقض قوانین ایمنی کار بازداشت شده‌اند

بستگان تعدادی از جان‌باختگان حادثه در ورودی تاسیسات معدن زغال‌سنگ لیستویاژنایا- Rostislav NETISOV / AFP

در حادثه مرگبار معدن زغال‌سنگ لیستویاژنایا، واقع در استان کِمِروفو در روسیه دست‌کم ۵۲ نفر کشته و ۶۳ نفر زخمی شدند.

درپی این حادثه که یکی از بدترین حوادث معدن روسیه در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، در استان کمروفو، سه‌روز عزای عمومی اعلام شده است.

حادثه از صبح روز پنجشنبه، چهارم آذرماه، زمانی آغاز شد که ۲۸۵ نفر در زیر زمین مشغول به کار بودند و معدن ناگهان پر از دود شده بود. 

کمیته تحقیق منطقه‌ای هنوز درحال بررسی علت دقیق حادثه است، اما برخی رسانه‌های روس به نقل از این کمیته، آتش‌گرفتن گردوغبار زغال‌سنگ در یکی از لوله‌های تهویه هوا را عامل پر شدن معدن از دود و خفگی کارگران اعلام کرده‌اند. 

سه نفر از مسئولان ارشد معدن، ازجمله مدیر و معاونش، به ظن نقض قوانین ایمنی کار بازداشت شده‌اند

هم‌زمان، خبرگزاری ریانووستی روسیه، به‌نقل از دادستانی اعلام کرده که ممکن است یک جرقه باعث انفجار متان در معدن شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حادثه به‌سرعت تعداد زیادی از افراد حاضر در معدن تخلیه شدند؛ امدادگران در آن زمان جسد ۱۱ نفر را پیدا کردند و ۳۵ نفر را نیز مفقود اعلام کردند. 

ساعتی بعد اعلام شد که هیچ‌یک از مفقودشدگان در داخل معدن زنده نمانده‌اند و شش نفر از امدادگران نیز جان خود را در عملیات جست‌وجو از دست داده‌اند، به این ترتیب، تعداد کشته‌شدگان حادثه به ۵۲ نفر رسید.

بنابر اعلام مقام‌های بهداشتی محلی ۶۳ نفر نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند که ۵۰ نفر آن‌ها در بیمارستان بستری‌اند و ۴نفر از آن‌ها در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارند. بسیاری از مصدومان در اثر استنشاق دود، به مشکلات تنفسی دچار شده‌اند، اما ۱۳ نفر از مصدومان تنها به درمان سرپایی نیاز داشته‌اند.

بنابر اعلام کمیته تحقیق منطقه‌ای، سه نفر از مسئولان ارشد معدن ازجمله مدیر و معاون او به ظن نقض قوانین ایمنی کار در معدن بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد. 

این معدن در سه‌هزار و ۵۰۰ کیلومتری شرق مسکو در منطقه کمروفو واقع شده است که چندین معدن در آن‌جا قرار دارد و  از دوران شوروی به این‌سو، مرگبارترین حوادث معدن معدن روسیه در همین منطقه رخ داده است. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ انفجارهایی در دو معدن در همین منطقه، به‌ترتیب بیش از یک‌صد و ۹۰ کشته درپی داشتند.

بیشتر از جهان