مرگ چهار معدنچی در کرمان 

افراد جان‌باخته این حادثه ساکن روستاهای حرجند راور و حتکن زرنده بوده‌اند

در سال‌های اخیر حوادث بسیاری در معادن ایران، به خصوص در معادن کرمان رخ داده است- عکس از تسنیم

چهار معدنچی در حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ هجدک در شهر کرمان جان خود را از دست دادند. به گفته رئیس اورژانس کرمان، تنها یک معدنکار از حادثه معدن زغال‌سنگ هجدک از توابع شهرستان راور جان به در برده است. 

بر اساس این گزارش، «عبدالله جباری»، ۳۹ ساله،  تنها مصدوم نجات یافته از حادثه ریزش معدن هجدک راور است که بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی و انتقال توسط تیم‌های فوریت‌های پزشکی به کرمان، هم‌اکنون در بخش اورژانس بیمارستان شهید باهنر بستری است.

به گفته اورژانس استان کرمان، افراد جان‌باخته این حادثه ساکن روستاهای حرجند راور و حتکن زرنده بوده‌اند و در رده سنی ۳۰ تا ۴۳ سال قرار داشته‌اند. «میثم رامشک»، «مصطفی گلستانی»، «سید رحیم حسینی» و «امیررضا دورانی»، ۴معدنچی جان‌باخته معدن زغال‌سنگ هجدک هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود سه نفراز معدنچیان که در داخل معدن زیرآوار مانده بوده‌اند، به دلیل گازگرفتگی شدید و ریزش زغال‌سنگ جان خود را از دست داده‌اند. 

در سال‌های اخیر حوادث بسیاری در معادن ایران، به خصوص در معادن کرمان رخ داده است که دلیل بیشتر این تلفات، نبود خدمات اضطراری کافی در مناطق نزدیک به معادن و نبود حفاظ ایمنی برای کارگران از سوی کارفرمایان اعلام شده است. گفته می‌شود که بیشتر کارگران معدن در ایران، بیمه حادثه و مسئولیت ندارند. 

حادثه در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در اردیبهشت ۱۳۹۶ که منجر به مرگ ۴۳ معدنچی شد، یکی از بزرگترین حوادث رخ داده در معادن ایران تاکنون بوده است. بر اساس گزارش رئیس کل دادگستری استان گلستان و بنا به جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه معدن «یورت» کارفرما شناخته شد که مسایل ایمنی را رعایت نکرده بود. با گذشت سه سال از آن حادثه، معادن کشور همچنان  ایمنی کافی ندارند و جان کارگران در معرض خطر است.

«اعتماد آنلاین» نوشته است که در دهه ۹۰ حدود ۱۳هزار کارگر در حوادث معدن به دلایل گوناگون دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. بیش از ۴۳۰ نفر نیز در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ۱۳۹۸ طی ۴ ماه، از ابتدای مهرماه تا پایان دی‌ماه، ۱۸ معدنچی در معادن کشور به دلیل سانحه در محل کار جان خود را ازدست  دادند. 

نبود نظارت و جدی گرفته نشدن ایمنی حین کار، هرساله جان تعداد زیادی از کارگران معدن در ایران را می‌گیرد و هنوز هم هیچ ارگانی مسئولیت حفظ جان و امنیت کارگران معدن در ایران را بر عهده نگرفته است.  

بیشتر از