مریخ، اولین ایستگاه بشر در سفر به بیرون از منظومه شمسی

ایلان ماسک می‌گوید ایجاد زیستگاه انسانی در مریخ بشر را به گونه‌ای بین‌ستاره‌ای تبدیل خواهد کرد

ایلان ماسک گفته است که طرح او برای ایجاد یک سکونت‌گاه دائمی در مریخ در نهایت به بشر امکان خواهد داد نه تنها چندسیاره‌ای بلکه [به تمدنی] بین‌ستاره‌ای تبدیل شود.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس اینک در حال توسعه موشک‌های استارشیپ است تا با هدف نهایی برقراری یک مهاجرنشین مستقل روی سیاره سرخ، افراد و محموله [های فضایی] را به جای‌جای منظومه شمسی انتقال دهد. 

او پیوسته اعلام کرده است که این هدف نهایی اسپیس‌ایکس است؛ زیرا بر این باور است که چنین کاری برای اطمینان از بقای درازمدت بشر به عنوان یک گونه [زیستی] اساسا ضروری است.

جدول زمان‌بندی برای دستیابی به این هدف بارها به تعویق افتاده است؛ اگرچه نخستین ماموریت‌های باری میان سیاره‌ای ممکن است در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۶ زمانی که زمین و مریخ در یک راستا قرار می‌گیرند، انجام شود. این امید وجود دارد که مهاجرنشین کاملا خودکفای مریخ بتواند تا حدود سال ۲۰۵۰ برپا شود؛ هرچند که ماسک تاکنون علنا درباره آنچه پس از آن رخ خواهد داد، صحبتی نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک در پاسخ به پرسش یکی از دنبال‌کنندگان حساب توییتری خود، درباره فیلتر بزرگ -مفهومی فلسفی درباره این احتمال که گونه‌ها پیش از انقراض به آن سطح کافی از پیشرفت برسند تا در فضای ماورایی به کاوش بپردازند- توضیح داد که امید و آرزوهایش برای بشر پس از استقرار در مریخ چیست.

او در پاسخ نوشت: «اگر بتوانیم حیات خودکفا و مستقل در مریخ پایه‌ریزی کنیم، در این صورت از یکی از بزرگ‌ترین فیلترها عبور کرده‌ایم. چنین چیزی ما را برای میان‌ستاره‌ای شدن آماده می‌کند.»

«از عمر زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال می‌گذرد، اما حیات هنوز چندسیاره‌ای نشده است و مشخص نیست که چه میزان زمان برای رسیدن به آن باقی مانده است.»

اسپیس‌ایکس در حال حاضر برای نخستین پرتاب مداری موشک استارشیپ خود آماده می‌شود که اوایل سال آینده میلادی از تگزاس پرتاب خواهد شد و در سواحل هاوایی فرود می‌آید. پیش از این، چند آزمایش پرواز ارتفاع بالا از نسل بعدی این موشک انجام شده که همه به جز یکی به انفجار ختم شده است. در صورت تکمیل ساخت فضاپیمای استارشیپ و موشک تقویت‌کننده همراه آن، این موشک قدرتمندترین موشکی است که تاکنون ساخته شده است و می‌تواند نیروی پیش‌رانشی به میزان بیش از دو برابر نیروی پیش‌رانش موشک سترن ۵ ناسا که در ماموریت‌های آپولو از آن‌ها استفاده شد، تولید کند. اسپیس‌ایکس همچنین آن‌ها را به شکلی می‌سازد که به‌سرعت بار دیگر قابل استفاده باشند و این کار، سفرهای فضایی را متحول خواهد کرد و به ناوگان حمل‌ونقل اجازه می‌دهد که بین سیارات رفت‌وآمد کنند.

اوایل این ماه، ماسک  در خلال مراسمی با آکادمی ملی علوم ایالات متحده گفت: «برای تبدیل حیات به حیات چندسیاره‌ای ما احتمالا به یک هزار فضاپیما یا چیزی در همین حدود نیاز خواهیم داشت. این کار در درازمدت برای روشن نگه داشتن مشعل [حیاتِ دارای] خودآگاهی ضروری است. سرانجام بلایی سر زمین خواهد آمد؛ امیدوارم که به این زودی‌ها نباشد، یا بلایی طبیعی یا بلایی به دست بشر ممکن است به پایان تمدن بینجامد. اگر ما گونه‌ای چندسیاره‌ای باشیم، عمر احتمالی تمدن به‌مراتب بیشتر خواهد بود.»

تاریخ دقیق پرتاب برای آزمایش بزرگ بعدی استارشیپ هنوز مشخص نشده، اگرچه ماسک اعلام کرده که بعید می‌داند این آزمایش به موفقیت کامل دست پیدا کند و افزوده است: «اما تصور می‌کنم پیشرفت زیادی خواهیم داشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان