در یک سال گذشته، ۴۴ زن در مناطق کردنشین کشته شده‌اند

نهادهای امنیتی در یک‌ سال گذشته ۳۶ کنشگر زن را در استان‌های کردنشین دستگیر کرده‌اند

فعالان زن بارها کشته شدن زنان و خشونت علیه آنان به دلایل مختلف را محکوم کرده‌اند- عکس از سایت حقوق بشر کردستان 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به‌مناسبت ۲۵ نوامبر، «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان»، آماری را از نقض حقوق زنان در مناطق کردنشین ایران منتشر کرد.

بر اساس این گزارش در مجموع ۱۹۶ مورد نقض حقوق زنان در مدت یک‌ سال اتفاق افتاده است که از این تعداد، ۴۴ زن به قتل رسیده‌اند. در این گزارش آمده است بیشتر این زنان را یکی از اعضای خانواده و نزدیکانشان کشته‌اند. ۱۴ نفر آنان اهل استان کرمانشاه‌، ۹ زن ساکن استان آذربایجان غربی‌، ۱۲ زن ساکن استان کردستان و ۸ زن نیز از استان ایلام بودند. ۱۱ مورد این قتل‌ها انگیزه ناموسی‌ داشته‌اند، ۲۲ مورد به‌دلیل اختلاف‌های خانوادگی و دو مورد هم در پی مشکلات روانی اتفاق افتاده است‌. همچنین چهار مورد با انگیزه سرقت، دو مورد رد درخواست ازدواج و دو مورد به‌دلیل اختلاف‌های مالی به قتل رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۰۷ زن نیز در مناطق کردنشین ایران به زندگی خود پایان دادند که ۵۲ مورد آن در استان آذربایجان غربی، ۲۴ مورد در استان کردستان، ۲۲ مورد در استان کرمانشاه و ۹ مورد در استان ایلام ثبت شده است. اختلاف‌های خانوادگی علت ۷۳ مورد از این خودکشی‌ها بوده است. همچنین هشت مورد به‌دلیل افسردگی و مشکلات روانی، پنج مورد به‌دلیل مشکلات اقتصادی و فقر، دو مورد به‌دلیل ممانعت خانواده از ازدواج، یک مورد به‌دلیل ازدواج اجباری و یک مورد نیز به‌دلیل ممانعت خانواده از ادامه تحصیل اقدام به خودکشی کرده‌اند. دلیل خودکشی ۱۷ مورد معلوم نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است در یک‌ سال منتهی به ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱، نهادهای امنیتی ایران ۳۶ فعال زن را دستگیر کرده‌اند که از میان این افراد ۹ نفر آنان در استان کرمانشاه، ۱۴ نفر در استان کردستان، ۱۱ زن در استان آذربایجان غربی و دو فعال زن نیز در استان ایلام بوده‌اند. همچنین نهادهای امنیتی ایران یک زن تبعه کردستان ترکیه را نیز بازداشت کرده‌اند. اتهام این افراد «فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی» اعلام شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در ادامه گزارش خود از صدور حکم برای ۹ فعال زن در دستگاه قضایی ایران نیز خبر داده است. این افراد نیز به‌اتهام «فعالیت سیاسی و مدنی» در قوه قضاییه ایران محاکمه و به حبس محکوم شدند. این گزارش در حالی‌ منتشر شد که هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، تعدادی از کنشگران مدنی در سنندج، در اعتراض به «قتل زنان» تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، شهروندان حاضر در این تجمع ضمن اشاره به قتل‌های ناموسی در ایران و با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی ازجمله «کشتن زنان تحت هر نامی محکوم است»، خواهان پایان خشونت علیه زنان شدند.

حکومت ایران تاکنون آمار دقیقی از خشونت‌های منجر به قتل زنان منتشر نکرده است، اما نتایج یک کار پژوهشی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان می‌دهد که ۷۷ درصد زنان این مناطق در معرض دست‌کم یکی از انواع خشونت بوده‌اند. این پژوهش حاصل کار گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران است که وضعیت خشونت خانگی علیه زنان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا را بررسی کرده‌اند. یافته‌های آنان نشان می‌دهد خشونت علیه زنان جوان‌تر، کم‌سوادتر و دارای حمایت اجتماعی ضعیف شایع‌تر بوده است، به‌طوری‌که موارد اعمال خشونت بر زنان دارای وضعیت اقتصادی ضعیف تقریبا چهار برابر زنان دارای وضعیت اقتصادی خوب بوده است.