«یک سوم زنان در طول حیات خود در معرض خشونت جنسی یا جسمی هستند»

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی خشونت علیه زنان را «همه‌گیری در سایه»‌ نام نهاده‌اند

رفتارهای مجرمانه فراگیر در دوران بحران همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است-Hasan Shirvani/IRNA

بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه منتشر کرد، تقریبا یک‌سوم زنان جهان، در طول زندگی خود در معرض خشونت جسمی یا جنسی قرار دارند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده است که رفتارهای مجرمانه فراگیر در دوران بحران همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است، به طوری که مقام‌های سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود، خشونت علیه زنان را «همه‌گیری در سایه»‌ نام نهاده‌اند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل تاکید کرده است که دولت‌ها باید برای مقابله با خشونت علیه زنان و همچنین بهبود خدمات به قربانیان و رسیدگی به نابرابری‌هایی که بیشتر زنان و دختران را در روابطی ناسالم، گرفتار می‌کنند، اقدام کنند.

فومزیل ملامبو-نگسوکا، مدیر اجرایی دفتر زنان سازمان ملل متحد، گفت:‌ «تمام دولت‌ها باید برای رسیدگی به این موضوع گام‌های محکم و پیشگیرانه بردارند و زنان را در این کار مشارکت دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گویند پسرها در مدارس باید درباره احترام متقابل، چه در روابط و چه در موقع رابطه جنسی و به‌ویژه درباره مسئله رضایت، آموزش بیشتری دریافت کنند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، هشدار داد:‌ «خشونت علیه زنان در تمام کشورها و فرهنگ‌ها، همه‌گیری بومی دارد و موجب آسیب به میلیون‌ها زن و خانواده‌هایشان می‌شود.»

تحقیق اخیر بزرگترین پژوهشی است که سازمان بهداشت جهانی تاکنون درباره این موضوع انجام داده و با استفاده از داده‌های ملی و همچنین نظرسنجی‌هایی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ انجام گرفته، تهیه شده است.

آمار نشان داده است که ۳۱ درصد از زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله یا حدود ۸۵۲ میلیون زن، قربانی خشونت جنسی یا جسمی بوده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که شوهر یا شریک زندگی زنان، بیشترین سهم را در خشونت‌ورزی علیه آنان دارند. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که شمار بالایی از قربانیان، ساکنان فقیرترین کشورهای جهان هستند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به دلیل «شرم و ننگ سنگین و همچنین گزارش نشدن همه موارد سوءاستفاده» آمار واقعی می‌تواند «به میزان چشمگیری» بیشتر باشد.

کلائودیا گارسیا-مورنو، نویسنده گزارش فوق گفت: «آمار بسیار شوکه کننده‌ و حقیقتا زنگ اخطاری برای دولت‌ها هستند تا برای جلوگیری از این خشونت، بیشتر کار کنند.» او افزود که در برخی مناطق، از جمله اقیانوسیه، مناطق جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، بیش از نیمی از زنان در جایی از زندگی خود، قربانی خشونت شده‌اند.

داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان داد که در کشورهای چون کیریباتی، فیجی، پاپوآ گینه‌ نو، بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو و افغانستان، بیشترین سطح خشونت علیه زنان اعمال می‌شود.

در اروپا که کمترین آمار خشونت را دارد، حدود یک‌چهارم (۲۳ درصد) از زنان در جایی از زندگی خود، خشونت را تجربه کرده‌اند.

این آژانس سازمان ملل اعلام کرد که این نوع خشونت‌ها، زود و در سنین «به شکل‌ هشداردهنده‌ای کم»‌، آغاز شده‌اند.

‌از هر چهار زن ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ که در رابطه بوده، یک نفر تا قبل از رسیدن به نیمه دهه ۲۰ عمرش، از سوی شریک زندگی‌ خود خشونت را تجربه کرده‌ است.

خانم گارسیا-مورنو گفت:‌ «این زمانی بسیار مهم و آگاهی‌دهنده در زندگی است و می‌دانیم که اثرات این خشونت، می‌تواند برای طولانی مدت دوام داشته باشد و بر سلامت جسمی و روحی اثر گذارد و به بارداری‌های ناخواسته و دیگر مشکلات منجر شود.»

© The Independent