حمله نیروهای امنیتی به مردم معترض در اصفهان 

حکومت ایران این بار در بستر خشک زاینده‌رود پاسخ معترضان را با گلوله و گاز اشک‌آور داد 

نیروهای امنیتی حکومت ایران، صبح جمعه با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به مردم معترض اصفهان حمله کردند و تعدادی از تجمع‌کنندگان را دستگیر کردند.
در ادامه اعتراض‌های کشاورزان و مردم اصفهان به بحران آب در این استان، صبح جمعه پنج آذر نیز گروهی از معترضان در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تجمع کردند اما حضور تعداد زیاد نیروهای امنیتی و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور کار را به درگیری میان آنان و مردم کشاند. 
شهروندان معترض با سر دادن شعارهایی مثل «اصفهانی داد بزن، حقت رو فریاد بزن» نیروهای امنیتی حکومت ایران را «هو» کردند. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران امنیتی با حضور گسترده و پرشمار خود معترضان را سرکوب کردند. یگان‌ها و موتورسواران گارد ویژه نیز با باتون به تجمع‌کنندگان حمله کرده‌اند و قصد متفرق کردن آنان را داشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گزارش‌های میدانی برخی شهروندان از صحنه اعتراض‌ها حاکی از آن است که تجمع‌ها تا پیش از ظهر امروز (جمعه پنج آذر) نیز همچنان ادامه دارد و تعدادی از تجمع‌کنندگان نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند. 
کمبود آب در استان اصفهان بسیاری از کشاورزان این استان را با بحران معیشت روبه‌رو کرده است و منجر به از دست رفتن محصولات آنان شده است. همچنین بنابر اعلام کارشناسان محیط زیست استان اصفهان با خطر جدی فرونشست زمین مواجه است. وضعیت موجود کار را به اختلاف میان شهروندان دو استان یزد و اصفهان کشانده است. 
شامگاه پنج‌شنبه چهار آذر عده‌ای از مردم معترض اصفهان در حمایت از کشاورزان و در پاسخ به بی‌توجهی مسئولان نسبت به مطالباتشان به صورت دسته‌جمعی و با استفاده ماشین‌آلات سنگین اقدام به تخریب خط لوله انتقال آب به یزد کردند. 
خبرگزاری‌های داخلی در ایران تایید کردند که در پی این اقدام معترضان اصفهان بی آبی، بخشی از آب استان یزد قطع و بامداد امروز جمعه پنج آذرماه، جلسه فوری مدیریت بحران در سطح استان برگزار شد. 
کشاورزان اصفهانی در روزهای گذشته برای پیگیری مطالبات خود در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کردند با این حال نیروهای امنیتی ایران، چادرهای تحصن‌کنندگان را آتش زدند و گروهی از آنان را دستگیر کردند. در پی این اقدام مقام‌های استانداری اصفهان مدعی شدند که آتش زدن چادرها کار «اراذل و اوباش» بوده است. 
بحران آب در ایران به استان اصفهان محدود نیست و دیگر شهرها و استان‌های دیگر را نیز در بر گرفته است. در روزهای گذشته مردم استان چهارمحال و بختیاری نیز در اعتراض به کمبود آب در شهر کرد تجمعاتی برگزار کردند. پیشتر در تیرماه ۱۴۰۰ نیز اعتراض‌های مردمی در استان خوزستان شکل گرفته بود که در مدت کوتاهی به دیگر شهرهای ایران نیز گسترش پیدا کرد. 
هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی در استان اصفهان و سرکوب آنان ازسوی ماموران حکومت، خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر خبر داد که پس از انتشار خبرهایی درباره تجمع مردم خوزستان در اعتراض به انتقال آب کارون، اینترنت تلفن همراه در برخی شهرهای این استان، از جمله اهواز و بهبهان، قطع شده است.