نماینده ویژه آمریکا: اگر ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود، بیکار نخواهیم نشست

آمریکا پیش‌تر بارها هشدار داده است که پنجره دیپلماسی با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند

در پی اذعان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «بی‌نتیجه» بودن مذاکرات اخیرش در ایران، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد که اگر تهران بیش از حد به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود، واشنگتن بیکار نخواهد نشست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت مالی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر، رادیو ملی آمریکا، گفت: «اگر آن‌ها (ایرانی‌ها) زیاد از حد (به سلاح هسته‌ای) نزدیک شوند... آنگاه ما بیکار نخواهیم نشست.»

رابرت مالی در این مصاحبه که قرار است روز جمعه پخش شود گفت: «اگر آنها انتخاب کنند به توافق بازگردند، آنگاه واضح است ما برای رسیدگی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، شاهد اقدامات دیگری– دیپلماتیک و امثال آن – خواهیم بود.

وی اضافه کرد، اگر انتخاب ایران احیای پیروی از توافق نباشد و به جای آن به تشدید فعالیت‌های اتمی‌اش بپردازد، «ما نیز باید پاسخ متناسب بدهیم ... گزینه هایی که در اختیار آمریکا هستند، شما می‌دانید، آنها هم با همه (گزینه‌ها) آشنا هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این صحبت‌ها در حالی شده است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر در روز چهارشنبه به شورای حکام آژانس گفته بود که مذاکراتی که این هفته در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بود، بی‌نتیجه بوده است.

گروسی روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه ایران به دنبال توافقی با تهران برای نصب مجدد چهار دوربین از کار افتاده در تاسیسات اتمی کرج بود. به نظر می‌رسد که این توافق به دست نیامده است.

با این حال، بهروز کمالوندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس گفت که دو طرف در ارتباط با «چگونگی پیگیری موضوع‌های مورد علاقه» به توافق کلی رسیده‌اند. وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

کمالوندی گفت که با توجه به فشردگی سفر گروسی در آستانه نشست شورای حکام، دو طرف ضمن توافق بر روی کلیات موضوع‌های مورد نظر، موافقت کردند به رایزنی‌های خود برای تکمیل چارچوب و جزئیات تداوم همکاری‌ها ادامه دهند.

گروسی در ابتدای نشست شورای حکام به کشورهای عضو گفت: «علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران، که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»

اشاره او به گزارش‌هایی بود که اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده است.

بن‌بست بر سر تاسیسات ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج (تسا) یکی از چند موضوعی است که روابط ایران و آژانس را تیره کرده و کشورهای غربی را نیز که می‌گویند تهران باید از موضع کنونی خود عقب‌نشینی کند، خشمگین کرده است.

با توجه به این که دور هفتم مذاکرات وین در مورد برجام قرار است روز دوشنبه هشتم آذر پس از وقفه‌ای پنج ماهه از سر گرفته شود، دیپلمات‌ها می‌گویند که بعید است در نشست کنونی شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود.

آمریکا پیش‌تر بارها هشدار داده است که پنجره دیپلماسی با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند و با پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ای خود داشته است، ممکن است به نقطه‌ای برسیم که بازگشت به برجام دیگر سودی نداشته باشد.