بازار گرم دلالان ویزای گردشگری ایران در شهر هرات

جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی صدور ویزای گردشگری را در شهر هرات آغاز کرده است

تصویر آرشیوی از کنسولگری جمهوری اسلامیی ایران در هرات-Aref Karimi / AFP

مقام‌های وزارت امور خارجه ایران می‌گویند که روند صدور ویزای گردشگری به افغان‌ها افزایش یافته است. رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل بخش آسیایی جنوبی، در صفحه توییترش ویدیویی از صف متقاضیان ویزای ایران منتشر کرد و نوشت: «امروز سه‌شنبه، برای ۱۵۰۹ متقاضی، ویزای ورود به ایران (فقط در هرات) صادر شد.»

موسوی همچنین در توییترش نوشته است که تسهیل ورود اتباع خارجی به جمهوری اسلامی ایران، بهترین راه مبارزه با قاچاق انسان، ورود غیرقانونی به کشور، و بعضی رفتارهای هنجارشکنانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان)، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران صدور ویزا را که به‌دلیل سقوط دولت پیشین افغانستان و سلطه طالبان بر آن کشور متوقف کرده بود، از سر گرفت. اما به گفته متقاضیان ویزای گردشگری، این روند کند پیش می‌رود. حالا دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ایجاد تسهیلاتی در زمینه صدور ویزای گردشگری برای افغان‌ها خبر داده است. شماری از ساکنان هرات می‌گویند که روند دریافت ویزا نسبت به سابق بهتر شده است، اما این روند هنوز به همه افراد، به یک اندازه تسهیلات نداده است.

یکی از خبرنگاران در شهر هرات، با حفظ نامش به ایندیپندنت فارسی گفت: «روند صدور ویزای گردشگری ایران در هرات آغاز شده است، ولی وضعیت را طوری مدیریت می‌کنند که متقاضیان مجبور به مراجعه به دلالان ویزا شوند.»

گفته می‌شود که به‌تازگی تعدادی از شرکت‌های خرید و فروش بلیت، آگهی‌هایی را در مورد اخذ ویزای گردشگری به در شرکت‌هایشان نصب کرده‌اند. این شرکت‌ها دو تا چهار برابر قیمت از افراد متقاضی  پول می‌گیرند. این شرکت‌ها ویزای یک بار ورود به ایران را صد یورو به اضافه ۱۵۰۰ افغانی بیمه می‌فروشند.

حمید (نام مستعار) که روز چهارشنبه به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات مراجعه کرده بود، می‌گوید که افراد زیادی به صف گرفتن ویزا آمده بودند، اما کار دلالان جدا است و برای هر ویزا تا شصت‌هزار افغانی (معادل ۷۰۰ دلار آمریکایی) نیز می‌گیرند.

سفر به ایران یکی از خواست‌های اکثریت مردم در غرب افغانستان است. عده‌ای از مردم برای کارگری و عده‌ای دیگر برای رسیدن به ترکیه، به ایران می‌روند. در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بیشتر ساکنان هرات بخشی از زندگی خود را به ایران انتقال داده‌اند. قبل از این نیز شمار زیادی از اهالی هرات که صاحب سرمایه‌اند یا فعالیت‌های اقتصادی در بازار آزاد دارند، در شهرهای مرزی ایران، به‌خصوص مشهد، خانه خریده‌اند و بخشی از زندگی خود را در ایران می‌گذرانند. در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به صدور برگه‌های اقامت کوتاه و درازمدت نیز کرده است، و شماری از افغان‌ها، با سرمایه‌گذاری در ایران اجازه اقامت گرفته‌اند. اما مراجعه بیشتر مردم در این روزها برای فرار از فقر و تنگ‌دستی است که با حضور طالبان در افغانستان آشکار شده است. هرچند وضعیت اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران نیز به‌شدت خراب است، اما برای افغان‌هایی که بیشتر به کارهای سخت در ایران مشغول می‌شوند، ممکن است کارهایی برای گذراندن زندگی روزمره مهیا شود.

بیشتر از جهان