قیمت دلار رکورد شکست

هر دلار آمریکا در بازار آزاد در مرز ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رود

کارشناسان نسبت به گرانی بیشتر ارز هشدار داده‌اند- 

OZAN KOSE / AFP

قیمت دلار در ایران دوباره روند افزایشی یافت و با ثبت نرخ ۲۹ هزار تومان، رکورد قیمت روزهای گذشته را شکست. به این ترتیب بهای این ارز به بالاترین نرخ در ۱۳ ماه گذشته رسید.

صرافی‌های بانکی ایران در روز سوم آذر ۱۴۰۰، قیمت دلار برای خرید را ۲۶ هزار و ۴۱۱ تومان و بهای آن برای فروش را ۲۶ هزار و ۹۴۵ تومان اعلام کردند. در بازار آزاد نیز بهای این ارز به مرز ۲۹ هزار تومان رسیده است.

روز پیش از آن هم روند قیمت ارز در بازار آزاد صعودی بود؛ به طوری که در دوم آذرماه، قیمت هر دلار آمریکا از ۲۸ هزار و ۲۱۰ تومان در روز اول آذر به ۲۸ هزار و ۵۴۸ تومان رسید. در روز سه‌شنبه، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی نیز ۲۶ هزار و ۷۹۵ تومان گزارش شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت یورو نیز با شتابی اندک رو به افزایش است؛ به طوری که در روز دوم آذر، هر یورو ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رفت و نرخ آن در سوم آذرماه، ۳۰ هزار و ۷۶۷ تومان گزارش شده است.

بر اساس گزارش‌ها، اختلاف قیمت دلار در صرافی‌های رسمی و بازار آزاد ملتهب شدن بازار خریدوفروش را سبب شده است و از آنجا که سهمیه سالانه هر فرد برای خرید ارز به نرخ بانکی دو هزار و ۲۰۰ دلار است، تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی سود خوبی در پی دارد و در روزهای گذشته خریداران بسیاری را روانه بازار کرده است.

افزایش قیمت دلار و یورو در ایران در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت سیزدهم پیش از این اعلام کرده بود ۳.۵ میلیارد دلار ارز بلوکه شده ایران آزاد شده است. با اعلام این خبر، انتظار می‌رفت بحران ارز تا حدودی مهار شود اما چنین نشد. در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین هم پیش‌بینی می‌شد که بازار ارز آرام بگیرد و نرخ‌ها ثبات داشته باشد اما نمایشگر صرافی‌ها فعلا چیز دیگری نشان می‌دهند.

بیشتر از اقتصاد