رهبر داعش خراسان محافظ ویژه مارشال دوستم بود؟

در گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا، از ثناءالله غفاری مشهور به «شهاب المهاجر» به‌عنوان امیر خراسان نام برده شده است

حساب توییتر دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا تصویر کارت شناسایی ثناءالله غفاری را به اشتراک گذاشته است‌ـ ایندیپندنت فارسی

گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه اول آذر، منتشر شد، هویت رهبر و چند عضو ارشد گروه دولت اسلامی خراسان (داعش) را فاش کرده است. در این گزارش، از ثناءالله غفاری مشهور به «شهاب المهاجر» به‌عنوان امیر خراسان که تمامی حملات در افغانستان با تایید او انجام می‌شود، نام برده و او تامین‌کننده نیازهای مالی داعش خراسان معرفی شده است. مولوی رجب مسئول این گروه در کابل معرفی و اعلام شده است که سلطان عزیز اعظم از زمان فعالیت این گروه در افغانستان، به‌عنوان سخنگوی آن فعالیت می‌کند.

در این میان، تنها از ثناءالله غفاری، رهبر داعش خراسان، عکس و سند منتشر شده است. حساب توییتر دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا تصویر کارت شناسایی ثناءالله غفاری را به اشتراک گذاشته است. این کارت شناسایی او را محافظ ویژه معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی می‌کند. در این کارت شناسایی، مشخصات او به این شرح درج شده است:

نام: ثناءالله
نام پدر: جبار خان
شغل: محافظ
نوع اسلحه: ام‌پی-۴۴۶ 
شماره اسلحه: ۰۱۰۰۴
تاریخ اعتبار: ۱۳۹۸/۰۱/۰۱

در شرح مسئولیت دارنده این کارت شناسایی نوشته شده است: محافظ ویژه معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا، به اصلی یا جعلی بودن کارت شنایی ثناءالله غفاری هیچ اشاره‌ای نشده که باعث شده در مورد اینکه آیا رهبر کنونی داعش خراسان حقیقتا محافظ معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان بوده است یا خیر، شک و تردیدهایی مطرح شود.

پای این کارت شناسایی امضای ژنرال عبدالستار قاسمی دیده می‌شود و مهر دفتر معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان نیز روی آن زده شده است. آنچه باعث می‌شود این کارت شناسایی فاقد اعتبار به نظر برسد، شباهت و دقت در امضا، مهر و نشانه‌های این کارت با کارت‌ شناسایی محافظان ویژه مقام‌های ارشد دولت پیشین افغانستان از جمله محافظان مارشال عبدالرشید دوستم است.

ژنرال عبدالستار قاسمی، فرمانده نیروهای محافظت از مارشال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری در دولت نخست اشرف غنی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که هیچ شخصی به نام ثناءالله غفاری در میان محافظان مارشال دوستم حضور نداشته و او این کارت شناسایی را صادر نکرده است. ژنرال قاسمی تصریح کرد: «کارت شناسایی ثناءالله غفاری کاملا جعلی است. جزئیات این کارت با کارتی که ما برای محافظان صادر می‌کردیم کاملا تفاوت دارد. این کارت را یک خلافکار حرفه‌ای درست کرده است و مهر، امضا و بقیه جزئیات نیز کاملا جعلی‌اند.»

به گفته ژنرال قاسمی، تاریخ اعتباری که روی این کارت شناسایی ذکر شده، بعد از دوره مسئولیت او به‌عنوان فرمانده محافظان معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان است: «زمانی که به‌عنوان تاریخ اعتبار این کارت شناسایی ذکر شده است (۱۳۹۸/۰۱/۰۱)، آقای امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان بود و من هیچ مسئولیتی نداشتم. همچنین در کارت‌هایی که ما صادر می‌کردیم تاریخ انقضا می‌نوشتیم نه تاریخ اعتبار.»

ژنرال قاسمی افزود: «محافظان معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان و محافظان ویژه مارشال دوستم یونیفرم و نشان خاصی داشتند که در کارت شناسایی ثناءالله غفاری دیده نمی‌شود.» مقایسه نمونه‌ای از نسخه اصلی یک کارت شناسایی متعلق به محافظان مارشال عبدالرشید دوستم که ژنرال قاسمی صادر کرده است، با کارت جعلی ثناءالله غفاری تفاوت‌های زیاد این دو را آشکار می‌کند.

در همین حال، منبعی دیگر به ایندیپندنت فارسی گفت ثناءالله غفاری از خانواده‌ای ثروتمند در شمال کابل است که در سال ۲۰۱۶ به عضویت گروه داعش خراسان درآمده است و از آن زمان تاکنون در این گروه فعالیت می‌کند. این منبع عکسی از یک کارت شناسایی ثناءالله غفاری را به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد او به‌عنوان بازرگان از وزارت داخله (کشور) افغانستان، مجوز حمل اسلحه گرفته است. تاریخ انقضای این جواز سلاح اسفند ۱۳۹۶ است.

در کارت شناسایی ثناءالله غفاری که وزارت کشور برای حمل سلاح صادر کرده، شغل او «معاون شرکت تجارتی شفیق‌الله و روح‌الله لمیتد» ذکر شده است. در مورد اصلی یا جعلی بودن این کارت اطلاعاتی در دست نیست، اما منبع یاد‌شده تایید می‌کند که خانواده ثناءالله یک شرکت تجاری داشته که بین افغانستان و پاکستان تجارت می‌کرده است.

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت پیشین افغانستان، نیز با به اشتراک گذاشتن عکس ثناءالله غفاری در توییتر، نوشته است که ثناءالله غفاری تا سال ۲۰۱۵ از اعضای فعال شبکه حقانی بوده و از راهنمایی و پشتیبانی این گروه برخوردار بوده است. آقای صالح نوشته است: «او [ثناءالله غفاری] از سال‌ها قبل در فهرست افراد تحت‌نظر بود. او یک مهندس حرفه‌ای است و خانواده‌اش در پاکستان زندگی می‌کنند. اداره امنیت ملی افغانستان با تمام بستگان او در شهرستان شکردره کابل مصاحبه کرده است.»

از نوشته‌های امرالله صالح چنین به نظر می‌رسد که غفاری اهل شکردره است. شکردره یکی از شهرستان‌های شمال کابل است که در سال‌های اخیر، از مهم‌ترین محورهای فعالیت شبکه حقانی، داعش و طالبان بوده است. در آخرین مورد، نیمه شب ۲۷ آبان، درگیری سنگینی در یک منزل مسکونی در شکردره رخ داد که در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند و سخنگویان طالبان ادعا کردند که افراد داعش خراسان را هدف قرار داده‌اند.

با این حال، صالح نوشته است که ثناءالله غفاری برخلاف آنچه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است، امیر کل شبکه داعش در خراسان نیست. تا قبل از اینکه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا عکس ثناءالله غفاری را منتشر کند، او بیشتر با نام مستعار «شهاب‌ المهاجر» شناخته می‌شد و بسیاری‌ها تصور می‌کردند که امیر کنونی داعش خراسان شهروند یکی از کشورهای عربی است.

به نظر می‌رسد افشای عکس و جزئیات هویت و بستگان ثناءالله غفاری که تاکنون با نام مستعار فعالیت‌های داعش خراسان در افغانستان را رهبری می‌کرد، به طالبان نیز در یافتن او کمک کند. طالبان تاکنون هر مخالف مسلحی را تحت نام داعش سرکوب کرده است و فرماندهان طالبان در شهرهای گوناگون، به دلیل خلا اطلاعاتی موجود، به نام سرکوب داعش به بسیاری از خانه‌ها و روستاها حمله می‌کنند و معمولا هم غیرنظامیان قربانی می‌شوند.