سه عضو کلیدی داعش خراسان به فهرست تروریست‌های بین‌المللی اضافه شدند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: این اقدام تلاشی در جهت جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه امن تروریسم است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - KEVIN LAMARQUE /AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه، اول آذر، اعلام کرد که ثناالله غفاری مشهور به «شهاب المهاجر»، رهبر گروه تروریستی دولت اسلامی خراسان، سلطان عزیز، سخنگوی این گروه و مولوی رجب، از فرماندهان کلیدی داعش خراسان، به فهرست تروریست‌های بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا اضافه‌ شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که این اقدام تلاشی در جهت جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه امن تروریسم است. او همچنین تاکید کرد که آمریکا از تمام امکاناتی که در اختیار دارد، برای هدف قرار دادن تروریست‌هایی که به کشتار غیرنظامیان دست می‌زنند، استفاده می‌کند.

در همین حال در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که تمامی حملات گروه دولت اسلامی خراسان در افغانستان با تایید ثناالله غفاری انجام می‌شوند و این شخص مسئولیت تامین مالی این گروه را نیز بر عهده دارد. بر اساس اطلاعات وزارت خارجه آمریکا، سلطان عزیز از زمان فعالیت گروه دولت اسلامی خراسان در افغانستان، به‌عنوان سخنگوی این گروه فعالیت می‌کند و مولوی رجب نیز از فرماندهان ارشد این گروه در استان کابل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنان افزوده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا شخصی به نام عصمت‌الله خالوزی را به دلیل تامین مالی گروه دولت اسلامی خراسان تحریم کرده است. بر اساس این بیانیه، عصمت‌الله خالوزی، در ترکیه یک صرافی دارد و از طریق آن، فعالیت‌های گروه دولت اسلامی خراسان افغانستان را حمایت مالی می‌کرده است.

اسامی سه عضو کلیدی گروه تروریستی دولت اسلامی خراسان در افغانستان در حالی که به فهرست تروریست‌های بین‌المللی وزارت خارجه ایالات متحده اضافه می‌شود که در سه ماه گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت این گروه در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

پیش از این، دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل که هجدهم نوامبر برگزار شد، درباره افزایش خطر حملات گروه دولت اسلامی خراسان در افغانستان هشدار داده و گفته بود که این گروه فعالیت‌های خود را به ۲۴ استان افغانستان گسترش داده است. به گفته او، حملات گروه دولت اسلامی خراسان از ۶۰ مورد در سال ۲۰۲۰، به ۳۳۶ مورد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

با این حال، رهبران طالبان بارها تاکید کرده‌اند که گروه داعش تهدید جدی برای امنیت افغانستان نیست و آن‌ها از عهده مهار این گروه برمی‌آیند. با وجودی که طالبان تهدید دولت اسلامی خراسان را نادیده می‌گیرد، حملات جنگجویان این گروه در شهرهای افغانستان از جمله جلال‌آباد، لوگر و کنر همه‌روزه به اعضای طالبان و مردم عادی تلفاتی وارد می‌کنند.