«طالبان در پنجشیر، به سرنوشت دردناک روس‌ها دچار خواهند شد»

حامد سیفی در ۱۶ سال گذشته حملات پیچیده‌ای را در افغانستان رهبری کرده است

حامد سیفی در سال ۲۰۱۸، در سنگر جنگ با طالبان در شهرستان ارچی در قندوز حضور داشت - فیس‌بوک حامد سیفی

با فروپاشی ارتش و فرار رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، حامد سیفی، پس از ۱۶ سال نبرد در اردوی ارتش دولت پیشین افغانستان با طالبان، به جبهه مقاومت ملی در پنجشیر پیوست و تا امروز در کوهستان‌های پنجشیر حضور دارد. در سال‌های اخیر، او یکی از چهره‌های مطرح نظامی در ارتش دولت پیشین افغانستان بوده است. حضور او در خطوط نبرد و در کنار آن، تلاش برای تضعیف تفکر طالبانی از طریق نوشتن کتاب، مصاحبه و انتشار مقالات در رسانه‌ها، او را در میان مردم به چهره‌ای شناخته شده و مشهور تبدیل کرده است.

در ۱۶ سال گذشته، حامد سیفی حملات دشوار و پیچیده‌ای را در استان‌های هلمند، بدخشان، تخار، قندوز، جوزجان، بلخ و میدان وردک رهبری کرده است. او در سال ۲۰۱۸، در حالی که در سنگر جنگ با طالبان در شهرستان ارچی در قندوز حضور داشت، کتاب خود با عنوان «مردان آزادی» را نوشت. کتاب فرمانده سیفی در کابل منتشر شد اما او هرگز فرصت نکرد از جبهه جنگ به کابل برود و نسخه چاپی کتاب را در دست بگیرد. حضور مداوم او در جبهه‌های جنگ مجالی برای کار دیگر نمی‌گذارد اما او فرصت برای خواندن کتاب و نوشتن را هرگز از دست نمی‌دهد.

در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، زمانی که طالبان بدون درگیری به کابل وارد شدند، حامد سیفی و شماری از همرزمانش در زادگاهش در شهرستان حصه اول در استان کاپیسا حضور داشتند. چند هفته قبل از آن، رهبری وزارت دفاع بدون دلیل موجه، او را از کار برکنار و خانه‌نشین کرده بود. سیفی اکنون از فرماندهان نظامی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است و به‌تازگی سخنگوی نظامی این جبهه شده است.

حامد سیفی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، در مورد چگونگی پیوستن به جبهه مقاومت ملی گفت: «در پی سقوط کابل و ورود طالبان به کاپیسا، من با چند تن از دوستانم که مسلح بودیم، در شهرستان حصه اول کوهستان در کاپیسا مخفی شدیم تا فرصتی فراهم شود و به فعالیت‌های چریکی ادامه بدهیم. اما با گذشت زمان، هر روز عرصه فعالیت بر ما تنگ‌تر می‌شد. در هرجا که چند ساعت می‌ماندیم، ناگهان گروه‌‌های سیار طالبان به منطقه می‌رسیدند. در چنین وضعیتی تصمیم گرفتیم به جبهه مقاومت ملی در پنجشیر ملحق شویم. روز ۲۶ مرداد، در حالی که همه‌جا در دست طالبان بود، با شماری از همراهانم، خود را به جبهه مقاومت ملی در پنجشیر رساندیم.»

به گفته فرمانده سیفی، به دلیل تهاجم گسترده طالبان و حضور هزاران جنگجو از جمله اعضای گردان انتحاری طالبان، مرکز پنجشیر پس از سه شبانه‌روز مقاومت به تصرف طالبان درآمد اما نیروهای جبهه مقاومت ملی با امکانات اندکی که در اختیار دارند، هنوز در دره‌های پنجشیرند و این نیرو هر روز در حال قدرتمند شدن است.

کابینه طالبان به‌تازگی تصمیم گرفته است تا از ورود افراد غیرمسئول به پنجشیر جلوگیری کند. رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که نظامیان طالبان، استحکامات نظامی‌ خود در دروازه‌های ورودی پنجشیر را تقویت کرده‌اند و افرادی که به پنجشیر وارد می‌شوند را به‌شدت بازرسی می‎‌‌‌کنند. همچنین گزارش شده است که فرماندهان طالبان روزانه افرادی زیادی را به بهانه عضویت در جبهه مقاومت ملی تحت آزار و اذیت قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حامد سیفی، طالبان به دلیل قتل و کشتاری که در پنجشیر مرتکب شده‌اند، از ماندن در آنجا هراس دارند و به همین دلیل، مرکز پنجشیر را به یک شهر نظامی تبدیل کرده‌اند: «طالبان در پنجشیر جنایات زیادی کردند. فرماندهان و جنگجویان این گروه سنگ و چوب پنجشیر را هم دشمن تلقی می‌کنند و به همین دلیل هزاران جنگجو در مرکز و دروازه‌های ورودی پنجشیر مستقر کرده‌اند تا غافلگیر نشوند.»

حامد سیفی گفت: «طالبان در پنجشیر، به سرنوشت شوم و دردناک روس‌ها دچار خواهند شد. دیر یا زود، مردم افغانستان در برابر طالبان پیروز می‌شوند.»

در حالی که روز دوشنبه، دوم آذر، سلطه طالبان بر افغانستان ۱۰۰ روزه شده است، در این مدت، هرازگاه از حملات چریکی نیروهای جبهه مقاومت ملی به مواضع طالبان در پنجشیر و اندراب خبرهایی منتشر شده است.

حامد سیفی که در پنجشیر حضور دارد، در مورد تفاوت میان ۱۶ سال نبرد با طالبان در صفوف نیروهای دولت پیشین افغانستان و ۱۰۰ روز نبرد در صفوف جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید: «در ۱۶ سال گذشته، ما در ساختار یک دولت با امکانات قوی زمینی و هوایی در برابر طالبان می‌جنگیدیم اما حالا نه دولتی داریم و نه امکانات وسیع نظامی. در ۱۶ سال گذشته، مبارزه با طالبان آسان‌تر بود و میدان در دست ما بود اما حالا دوباره از صفر شروع کردیم و راه درازی در پیش است. امکانات نظامی ما محدود است و به همین دلیل، برای از پا درآوردن طالبان نبرد چریکی راه انداختیم.»

در حالی که در افغانستان فصل سرما از راه رسیده و از دو هفته قبل، در شماری از مناطق کوهستانی از جمله پنجشیر و اندراب برف باریده است، حامد سیفی می‌گوید که نیروهای جبهه مقاومت ملی بر چالش‌ها غلبه می‌کنند و کمبود امکانات نمی‌تواند مانع از  ادامه جنگ‌های چریکی آنان در مقابل طالبان شود.

سیفی توضیح می‌دهد: «نمی‌گویم همه‌چیز داریم و نمی‌گویم هیچ‌چیز نداریم. ما وقتی انتخاب کردیم که به جبهه مقاومت ملی بپیوندیم، پیش‌بینی همه چالش‌ها را کرده بودیم و به همین دلیل، دشواری‌ برای ما چیز تازه‌ای نیست. در ابتدا ما برای سرمای کوهستان‌های پنجشیر آمادگی نداشتیم اما حالا همه‌چیز نسبتا روبه‌راه شده است.»

با این حال، سخنگوی نظامی جبهه مقاومت ملی می‌گوید که شمار زیادی از جنگجویان طالبان که از مدارس دینی پاکستان و جبهه‌های جنوبی و شرقی افغانستان برای حمله به پنجشیر دعوت شده و رهبران طالبان به آنان گفته بودند که جنگ با مردم پنجشیر، جهاد است، اکنون سرخورده و پشیمان‌اند. به گفته سیفی، جنگجویان طالبان، وقتی به  پنجشیر وارد شدند، دریافتند که ساکنان این دره بیشتر از آنان به امور دینی‌ خود پایبندند و آنچه رهبران طالبان به آن گفته‌اند، دروغ بوده است. به باور سیفی، این مسئله باعث شده است شمار زیادی از جنگجویان طالبان احساس سرخوردگی کنند: «این جنگجویان که به تحریک رهبرانشان در پنجشیر به انتقام‌جویی و کشتار غیرنظامیان پرداختند، اکنون از پیامد کارشان وحشت دارند.»

حامد سیفی می‌گوید در حالی که هر روز دامنه جنایت‌های طالبان در افغانستان گسترده می‌شود، هسته‌های جبهه مقاومت ملی در نقاط مختلف افغانستان هم شکل می‌گیرد و تاکنون هسته‌های نظامی جبهه مقاومت ملی در استان‌های پنجشیر، بغلان، پروان، کابل، کاپیسا، بدخشان و تخار تشکیل شده است و این نیروها به‌زودی در سایر استان‌های افغانستان نیز فعالیت‌ چریکی‌ خود در برابر طالبان را آغاز می‌‎کنند.