علی یونسی و امیرحسین مرادی در معرض خطر اعدام‌اند

سازمان عفو بین‌الملل از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواست دو دانشجوی نخبه زندانی را بدون قیدوشرط آزاد کند

علی یونسی و امیرحسین مرادی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به «افساد فی‌الارض» متهم شده‌اند-عکس از وب‌سایت حقوق بشر در ایران

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه ایرانی با «اتهام جعلی» در معرض «محاکمه به‌شدت ناعادلانه‌ای»اند که برای آنان خطر مجازات اعدام را به همراه دارد. این سازمان در بیانیه خود با محکوم کردن «بازداشت خودسرانه» و «بدون محاکمه» دو دانشجوی ایرانی و نگهداری آنان در بند ۲۰۹ زندان اوین، در نامه‌ای سرگشاده از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواسته است که این دو زندانی را «فورا و بدون قیدوشرط» آزاد کند.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم، و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، در فروردین‌ ۱۳۹۶ و بدون اعلام دلیل دستگیری، بازداشت شدند. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، اول آذر، منتشر کرد، با اعتراض به دستگیری این دو جوان نخبه همراه با «ضرب‌وشتم» و نگه‌ داشتن آنان «در شرایط سخت و سلول‌های انفرادی برای گرفتن اعتراف‌های جباری»، تاکید کرد که این دو نفر «زندانیان عقیدتی»‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، علی یونسی به خانواده‌ خود خبر داده است که بر اثر ضرب‌وشتم ماموران زندان، از ناحیه چشم چپ آسیب‌ دیده با این‌ حال نه‌تنها کمک و مراقبت پزشکی دریافت نکرده، بلکه به دلیل روشن بودن چراغ‌های سلول‌ در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، فشارهای روانی و جسمی بر او شدت یافته است. امیرحسین مرادی نیز گفته است که ماموران در هنگام بازداشت، او را به‌شدت کتک زده‌اند. این گزارش می‌افزاید که ماموران امنیتی وزارت اطلاعات این دو زندانی را بدون اینکه به وکیل دسترسی داشته باشند، بازجویی و به «اعتراف» مجبور کرده‌اند که این کار «نقض حقوق زندانی» است.

علی یونسی و امیرحسین مرادی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به «افساد فی‌الارض» متهم شده‌اند؛ اتهامی که در جمهوری اسلامی ایران، مجازات اعدام به همراه دارد. حکومت جمهوری اسلامی ایران این دو دانشجوی نخبه را به «تجمع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است و ادعا می‌کند که با سازمان مجاهدین خلق در خارج از ایران ارتباط گرفته‌اند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که اتهام «ارتباط با ضدانقلاب» به این دو دانشجو به دلیل «ارتباط واقعی یا فرضی» برخی از اعضای خانواده آنان با سازمان مجاهدین خلق بوده است. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اتهامی دیگر مدعی شده‌اند که از دو دانشجوی زندانی «مواد منفجره» کشف کرده‌اند ولی علی یونسی و امیرحسین مرادی همه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند؛ با این‌ حال از زمان بازداشت تاکنون امکان دسترسی به وکیل را نداشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه یاد شده از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواسته است که علی یونسی و امیرحسین مرادی را که «به بهانه واقعی یا فرضی ارتباط اعضای خانواده‌ آنان با گروه مخالف حکومت» بازداشت شده‌اند، «فورا و بدون قیدوشرط» آزاد کند. در این بیانیه تاکید شده است که دانشجویان زندانی به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند و باید در مقابل هرگونه شکنجه و بدرفتاری محافظت شوند. همچنین اینکه آنان حق دارند به وکیل دسترسی داشته باشند و با خانواده خود ملاقات کنند.

در این نامه از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است درباره نقض حقوق زندانیان و بدرفتاری با آنان تحقیقات مستقلی انجام دهد.