پیام تسلیت شهبانو فرح پهلوی به مناسبت درگذشت اردشیر زاهدی

«اردشیر زاهدی به ایران صمیمانه عشق می‌ورزید، در دوستی و خدمت به پادشاه فقید صادق و استوار و پابرجا بود»

شهبانو فرح پهلوی با انتشار پیامی درگذشت اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «اردشیر زاهدی به ایران صمیمانه عشق می‌ورزید، در دوستی و خدمت به پادشاه فقید صادق و استوار و پابرجا بود، و تلاش‌هایی را که در راه بزرگی ایران و آشنایی هرچه بیشتر جهانیان با گذشته پرافتخار ایران صورت می‌گرفت، با سربلندی قدر می‌شناخت.»

اردشیر زاهدی، آخرین سفیر ایران در آمریکا، شامگاه چهارشنبه،۲۶ آبان، در سن ۹۳ سالگی در شهر مونترو سوئیس درگذشت.

شهبانو فرح همچنین گفته است: «اردشیر مرا با شاهدخت شهناز پهلوی آشنا کرد، و همین آشنایی رویداد پرافتخار زندگی مرا رقم زد و به ازدواج من با شاهنشاه ایران انجامید. اردشیر انسانی بود آزاده، بزرگ‌منش و آراسته به ویژگی‌های ستودنی اخلاقی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردشیر زاهدی، فرزند سپهبد فضل‌‌الله زاهدی، نخست‌وزیر پیشین ایران پس از سقوط دولت دکتر محمد مصدق بود.

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر محمدرضا شاه پهلوی، ازدواج کرد. حاصل آن ازدواج دختری به نام مهناز بود، اما آن دو از هم جدا شدند.

شهبانو فرح پهلوی در ادامه پیام خود گفته است: «خاطره خدمات ارزنده او و مبارزات میهن‌پرستانه پدرش، تیمسار سپهبد فضل‌الله زاهدی، هرگز از یاد دوستداران ایران و عظمت تاریخی ایران نخواهد رفت. این رویداد تلخ را از صمیم قلب به فرزند مهربانش مهناز، خاندان گرامی زاهدی، و دوستانش تسلیت می‌گویم.»

اردشیر زاهدی از چهره‌های بسیار نزدیک به محمدرضا شاه پهلوی بود. او از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۴۵سفیر دولت شاهنشاهی ایران در بریتانیا بود. سپس به تهران بازگشت و تا سال ۱۳۵۰وزیر امور خارجه ایران شد. پس از آن، از سال ۱۳۵۱ تا زمان پیروزی انقلاب سال ۵۷ سفیر ایران در آمریکا بود.