یک مهاجر افغان در مترو تهران خودکشی کرد

رسانه‌های داخلی ایران ۳۰ آبان گزارش دادند یک شهروند افغان در ایستگاه مترو امام خمینی تهران خودکشی کرده است

«مرد جوانی که خود را جلو مترو انداخته، یکی از شهروندان افغانستان بود» - عکس تزئینی است - BEHROUZ MEHRI / AFP

رسانه‌های ایران در روز یکشنبه، خبر خودکشی یک مرد جوان افغان در ایستگاه مترو امام خمینی تهران را منتشر کردند. در این خبرها، دلیل این اقدام ذکر نشده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران این خبر را تایید و اعلام کرده است که مرد جوانی که خود را جلو مترو انداخته، یکی از شهروندان افغانستان بوده است. بنا به اعلام پلیس ایران، جسد این مرد جوان برای تحقیقات بیشتر و تحویل به خانواده‌ نزد این نهاد است. تاکنون جزئیات بیشتری درباره فردی که خودکشی کرده و دلایلی که او را وادار به این کار واداشته، مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود سه و نیم میلیون تن از شهروندان افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که بخش زیادی از آنان مجوز اقامت ندارند. رحمت‌شاه احمدزی که دو بار از راه غیرقانونی و برای کارگری به ایران رفته است، در مورد زندگی افغان‌ها در این کشور می‌گوید: «من دو بار به ایران رفتم و در جریان اقامت در آن کشور پلیس ایران بارها مرا کتک زد. چندین بار هم صاحب‌کارم به دلیل اینکه پول خودم را می‌خواستم، مرا تهدید و به من توهین کرد.»

رحمت‌شاه می‌گوید که در سه ماه گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مهاجرت افغان‌ها به ایران افزایش یافته و از طرفی، به دلیل رشد بیکاری در ایران، اوضاع زندگی مهاجران بدتر شده است.

سازمان امور پناهندگان نروژ به تازگی گزارش داد که روزانه چهار تا پنج هزار شهروند افغانستانی از راه‌های غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند و وضعیت زندگی مهاجران در ایران به‌شدت نگران‌کننده است. این سازمان از دیگر سازمان‌های مددرسان و کشورهای ثروتمند خواست برای جلوگیری وقوع فاجعه بشری در افغانستان و حمایت از مهاجران افغانستانی در ایران، دست‌به‌کار شوند.