چرا مجسمه ویرجینیا وولف با انتقاد روبه‌رو شد؟

نویسنده سنت‌شکن انگلیسی در سن ۵۹ سالگی خودش را در رودخانه غرق کرد

هدف این مجسمه بزرگداشت زندگی‌های متفاوت و ترویج گفت‌وگو در مورد سلامت روان، فمینیسم، امور جنسی و جنسیت است»-MyLondon

یک گروه محیط زیست داخلی، طرح مجسمه ویرجینیا وولف را که به رودخانه نگاه می‌کند، مورد انتقاد قرار داده و آن «بی‌ملاحظگی و بی‌دقتی» خوانده است.

این اثر هنری برنزی وقتی نصب شود، نویسنده پیشگام را در حال خیره شدن به رودخانه تیمز در ریچموند، جنوب غربی لندن، نشان می‌دهد.

اما دورنمای مجسمه‌ای چنین نزدیک به آب بحث‌انگیز است، زیرا مرگ وولف از طریق خودکشی با غرق کردن خود در آب بوده است.

بری می، رئیس جامعه ریچموند، گفت در حالی که وولف «نویسنده‌ای برجسته، نمادی برای آرمان‌های فمینیستی، و شهروندی صاحب‌نام بوده است، قرار دادن او کنار رودخانه، بی‌ملاحظگی، بی‌مسئولیتی و بی‌دقتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «او پس از طی دوره‌ بیماری روانی که زندگی‌اش را تباه کرد، در سن ۵۹ سالگی خود را در رودخانه غرق کرد. تندیسی تکیه داده بر نیمکت که به آب خیره شده است، هر کسی را که داستان او را بداند و وضعیت روحی آسیب‌پذیری داشته باشد، ممکن است آشفته کند.»

وولف که کتاب‌های معروفی از جمله «خانم دالوی»، «اتاقی از آن خود» و «خیزاب‌ها» را نوشته است، در سال ۱۹۴۱ خود را در رودخانه‌ای در ساسکس غرق کرد.

این مجسمه که طراح آن لاری دیزنگرمل است و ولف را نشسته بر نیمکت، در حالی که دستش را بر پشتی نیمکت دراز کرده است نشان می‌دهد، هفته گذشته در کمیته محیط زیست، پایداری و فرهنگ و ورزش شورای ریچموند، مورد تصویب قرار گرفت.

آورورا مترو، انتشارات و موسسه نیکوکاری مستقل، از این طرح حمایت کرد و گفت که تلاش‌ها برای تغییر محل آن «تلاشی است برای نادیده گرفتن آدم‌هایی مثل او.»

شارلوت بنکس از آورورا مترو، گفت: «هدف این مجسمه بزرگداشت زندگی‌های متفاوت و ترویج گفت‌وگو در مورد سلامت روان، فمینیسم، امور جنسی و جنسیت است.»

«اگر مجسمه در خیابانی مسکونی قرار داشت، چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.»

کیت هووارد، عضو محافظه‌کار شورای شهر، گفت: «گذاشتن مجسمه‌ای نزدیک رودخانه برای یادآوری این که آب چقدر راحت می‌تواند بر شما غلبه کند، تکان‌دهنده است»، و جیمز چارد، عضو لیبرال دموکرات شورای شهر، اظهار داشت: «نباید آدم‌ها را بر اساس مسایل روحی و طرز مرگ‌شان شناساند و تکان دادن این مجسمه از جای پیشنهادی‌اش، ویرجینیا وولف را آن گونه معرفی خواهد کرد.»

ویرجینیا وولف در سال ۱۸۸۲ متولد شد و عضو گروه نویسندگان بلومزبری بود.

 به‌رغم پرکاری و آثار پرشمار، وولف مدتی دچار بیماری افسردگی شد و در سال ۱۹۴۱ خود را در رودخانه اوز (River Ouse) در ساسکس غرق کرد. او بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۲۴ با همسرش در ریچموند زندگی می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر