مقام طالبان به نمایندگان شیعیان: به «افغانستانی‌های اهل» خدمات ارائه می‌کنیم

«فضای جلسه نسبتا مثبت بود و مولوی عبدالکبیر وعده‌هایی داده است که امیدوارند عملی شود»

طرح مذکور، به مولوی عبدالکبیر سپرده شده و معاون نخست‌وزیر طالبان، از پیشنهاد‌های اعضای رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان استقبال کرده است - عکس از کانال خبری انعام‌الله سمنگانی از سخنگویان طالبان

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات با جمعی از فعالان سیاسی شیعه و اعضای رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان‌، گفته است طالبان به «افغانستانی‌های اهل» خدمات ارائه می‌کند.

انعام‌الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که جمعی از بزرگان و متنفذان اهل تشیع افغانستان، روز یکشنبه ۳۰ آبان با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان دیدار کردند.

سمنگانی نوشته است دکتر سید محمدعلی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان، در این ملاقات «پیروزی امارت اسلامی» را تبریک گفته و حمایت خود را از طالبان اعلام کرده است.

در اعلامیه خبری سخنگوی طالبان به نقل از مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر این گروه آمده است: «تلاش داریم زمینه خدمت برای همه افغانستانی‌های اهل فراهم گردد.» مولوی عبدالکبیر همچنین گفته است: افغانستان خانه مشترک همه افغانستانی‌ها است و آغوش طالبان برای همه باز است.

بااین‌حال، الیاس جاوید، رئیس کمیته سیاسی حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان که در جلسه با معاون نخست‌وزیر طالبان حضور داشت، به ایندیپندنت فارسی گفت: فضای جلسه نسبتا مثبت بود و مولوی عبدالکبیر وعده‌هایی داده است که امیدوارند عملی شود.

آقای جاوید همچنین گفت: حزب حرکت اسلامی افغانستان، یک بسته پیشنهادی را که شامل ۱۰ نکته مهم و اساسی است، به مولوی عبدالکبیر پیشکش کرده است. این بسته پیشنهادی، به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع‌، رسمیت بخشیدن به قانون احوال شخصیه پیروان مذهب تشیع و ورود شیعیان به ساختار دولت طالبان را به‌منظور فراگیر شدن آن دولت، توضیح داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاوید گفت این طرح، به‌صورت مشخص، به طالبان پیشنهاد می‌کند که چگونه می‌توانند ساختار دولتشان را که فعلا تک قومی و انحصاری است، فراگیر کنند. به گفته جاوید، طرح مذکور، به مولوی عبدالکبیر سپرده شده و معاون نخست‌وزیر طالبان، از پیشنهاد‌های اعضای رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان استقبال کرده است.

یک منبع دیگر که در جلسه با معاون نخست‌وزیر طالبان حضور داشت و نخواست نامش در گزارش ذکر گردد، گفت: مولوی عبدالکبیر از صحبت درباره به‌رسمیت شناختن مذهب شیعه خودداری کرده است و هنگامی‌که از او پرسیده شده است که آیا دولت طالبان مذهب شیعه را به‌رسمیت خواهد شناخت یا خیر، از پاسخ طفره رفته است.

بااین‌حال، استفاده از تعبیر «افغانستانی‌های اهل» ممکن است به گروه‌هایی اشاره کند که در ۲۰ سال گذشته همراه با طالبان در جنگ علیه نیروهای خارجی و دولت پیشین افغانستان سهم داشته‌اند. در همین زمینه، وزارت تحصیلات طالبان، اوایل نوامبر اعلام کرد که به ملاهایی که سابقه حضور در صفوف این گروه را دارند، مدرک تحصیلی می‌دهد.

باوجود تمام انتقادهایی که از ساختار تک قومی و انحصاری دولت طالبان شده، این گروه تا‌کنون حاضر نشده است حتی یک نفر از شیعیان را در ساختارهای اساسی دولت موقتش وارد کند. طالبان کارکنان پایین رتبه در نهادهای محلی را نیز از ساختار ادارات حذف ‌کرده‌ است.

بااین‌حال مشخص نیست، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، طرح حزب حرکت اسلامی افغانستان را برای ورود شیعیان به ساختار دولت موقت‌شان می‌پذیرد یا خیر.