محمدعلی زم خواستار موضع‌گیری فرانسه، عراق و استرالیا در مورد ربودن فرزندش شد

روح‌الله زم ۲۲ آذرماه سال گذشته اعدام شد

محمدعلی زم، رئیس پیشین حوزه هنری و پدر رو‌ح‌الله زم - فرارو

محمدعلی زم، رئیس پیشین حوزه هنری و پدر روح‌الله زم، روزنامه‌نگار تبعیدی که پس از ربوده شدن در خاک عراق و انتقال به ایران اعدام شد؛ در یک پست اینستاگرامی به گفته‌های خوش‌کوشک واکنش نشان داد. او از اکبر خوش‌کوشک به‌عنوان «یک عنصر سوخته امنیتی» نام برد و سخنان وی را «قصه‌سرایی دروغین برای فریب افکار عمومی و شریک‌تراشی برای تخفیف این اعمال مجرمانه» نامید.

خوش‌کوشک در گفتگویی با سایت خبری رویداد ۲۴ ادعا کرده بود که روح‌الله زم با یک افسر امنیتی فرانسوی مبادله شده است. به گفته او نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در خاک سوریه، این افسر فرانسوی را که در داعش نفوذ کرده بود بازداشت کرده بودند. اکبر خوش‌کوشک ادعا کرده بود که این مبادله با موافقت هر دو طرف ایرانی و فرانسوی صورت گرفته است. مقام‌های فرانسوی این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

محمدعلی زم ضمن سپاسگزاری تلویحی از نقش فرانسه در پناه دادن به روح‌الله زم گفته است که از دولت فرانسه انتظار دارد عوامل فریب‌ و آسان‌سازی سفر او به عراق را مورد پیگیری و بازخواست قرار دهد. او همچنین از دولت‌های فرانسه، عراق و استرالیا خواسته است که با مسئول دانستن خود در سرنوشت روح‌الله زم، خطاب به افکار عمومی موضع خود را روشن کنند و درصورتی‌که تقصیری بر دوش آن‌ها است، بدان اعتراف کنند و اگر هیچ‌گونه مشارکتی در اعدام و قتل دولتی این روزنامه‌نگار و کنشگر تبعیدی ایرانی ندارند آن را به‌روشنی بیان کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پس اینستاگرامی خود نوشته است: «همسو با وجدان‌های عمومی و متأثر ایرانیان و جهانیان از جنایت هولناکِ رواشده در حقِ روح‌الله زم، از دولت فرانسه انتظار دارد كه عوامل فريب و تسهيل سفر او در خاك خود اعم از مسئولان سفارت وقت عراق را به استنطاق كشانده و بابت عدم ممانعت قاطع مأموران خود از خروج این پناهنده، گلایه‌مند است و به‌همان‌سان از دولت‌های فرانسه، عراق و استراليا انتظار دارد نسبت به عوارض هولناك عاطفی- انسانی به‌جای‌مانده از قتل وی، احساس مسئوليت داشته و موضع رسمی خود در ميزان تقصير‌پذيری و يا مردود‌‌دانستن مشارکت در این فاجعهٔ غیر انسانی را اعلام بدارند.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، روح‌الله زم را که به‌منظور دیدار با آیت‌الله سیستانی به عراق سفر کرده بود، ربودند و به ایران منتقل کردند. ا‌و پس از اعتراف‌های تلویزیونی در ۲۲ آذرماه سال گذشته اعدام شد.